Data vormt de grootste uitdaging om effectief om te gaan met fraude. Bescherming en privacy (36 procent), kwaliteit van interne data (30 procent) en toegang tot externe databronnen (36 procent) vragen om aandacht in de strijd tegen fraude bij verzekeraars. Dit blijkt uit onderzoek van Friss onder verzekeraars.
De kwaliteit van data laat ook te wensen over. Dit komt onder meer door het gebrek aan internationale uniformiteit voor het opslaan van data en het gegeven dat interne registratiesystemen steeds op een andere manier data registreren.
Data delen
Volgens de onderzoekers is het belangrijk dat verzekeraars data delen om fraude tegen te gaan. Op dit moment deelt 65 procent data met andere verzekeraars. Privacywetgeving zorgt ervoor dat een aantal verzekeraars dit niet ziet zitten. De data die het meest gedeeld wordt is claimhistorie en fraudezaken. De verzekeraars die data delen doen dit om fraude te ontdekken (79 procent) en risico’s te vermijden (67 procent).
Verzekeringsfraude bestrijden
Verzekeringsprofessionals waarderen fraudeprioriteit gemiddeld met een zeven uit tien. Fraudebestrijding is bij veel verzekeraars (44 procent) een ‘handmatige’ aangelegenheid, waardoor het proces arbeidsintensief en foutgevoelig kan zijn. Organisaties met een geautomatiseerde oplossing (48 procent) zijn vaak effectiever in het onderzoeken van fraude doordat claims die aandacht vereisen direct worden herkend. Fraudetrainingen richten zich vooralsnog op de afdelingen claims (85 procent) en acceptatie (37 procent). Slechts 44 procent van de ondervraagde verzekeraars heeft budget vrijgemaakt om fraude te bestrijden, zo’n 59 procent geeft aan dat het een fraudeproject heeft gepland voor de aankomende twaalf maanden.
Friss heeft het onderzoek uitgevoerd onder honderdzestig verzekeringsprofessionals uit vijfentwintig verschillende landen. Het bedrijf biedt fraude- en risico- oplossingen voor verzekeraars en heeft in Nederland een vestiging in Utrecht.
Mag ik zo vrij zijn de titel van dit artikel te veranderen in ‘Data sleutel bij fraudebestrijding verzekeraars’ ?
Zonder data geen effectieve en efficiënte fraudebestrijding!
Natuurlijk is de kwaliteit van de interne data niet overal op orde en speelt de privacywetgeving een rol. Maar moeten al deze data wel uitgewisseld worden of gaat het meer over het voorspellen of claimgedrag mogelijk frauduleus is (lookalikes door streaming analytics). Zodat de attentiewaarde in het proces in de gedetecteerde situatie omhoog gaat en op dat moment de brongegevens (in- en extern) erbij gezocht worden. En de SIU (Special Investigation Unit) haar werk kan doen. Maar dan wel vanuit een andere context en niet in bulk. Slimme algoritmen kunnen dit, ook als de datakwaliteit niet 100% is. Het gaat immers om patronen.
Daarnaast pleit ik om de data kwaliteit ook geautomatiseerd te verbeteren. Dat komt niet alleen de fraudebestrijding ten goede, maar dient ook andere doelen waarbij de business waarde uit data gehaald kan worden (klant, compliance, operatie en innovatie).
Laat data géén struikelblok vormen voor fraudebestrijding.
Peter Boumans
business development
Inergy Analytical Solutions