In de Utrechtse Jaarbeurs heeft op 15 november 2016 innovatiehub Jaarbeurs Innovation Mile (JIM) de deuren geopend. De hub bevindt zich op de zesde verdieping van het Beatrixgebouw. De opening is bijgewoond door zo’n driehonderdvijftig belangstellenden. Op dit moment zijn er zeven bedrijven gevestigd, maar het beursbedrijf wil dit aantal uitbreiden.
Lygature, Graphlr, Snappcar, UCreate, Frankwaching, Economic Board Utrecht (EBU) en Digitalezorg.nl zijn de eerste bedrijven die zich in JIM gevestigd hebben. Business manager Accommodatie bij Jaarbeurs Elisabeth Matos noemt JIM het ‘mooiste voorbeeld van verbinding leggen’ in de honderd jaar dat het Utrechtse beursbedrijf bestaat.
Jeroen Kreijkamp, wethouder van Economische Zaken in Utrecht, stelt dat JIM ‘het heldere antwoord is op de belangrijkste trend van dit moment: innovatie in open netwerken’. Kreijkamp haakt ook in op de handelsmissie naar Taiwan waar Ton Otten namens JIM de JIM Awards uitgereikte aan vijf Taiwanese start-ups die innovaties ontwikkelen passend bij het JIM-thema ‘healthy urban living’. De award geeft ze de mogelijkheid om volgend jaar vanuit een softlandingsprogramma een half jaar de JIM-community te gebruiken.
Nederland als innovatieland
David Pappie, directeur Topsectoren bij het Ministerie van Economische Zaken, meent dat JIM past bij Nederland als innovatieland. ‘Op dit moment gaat 2,5 procent van het bruto nationaal product (bnp) naar innovatie en research & development. Het is belangrijk dat dit niet ‘topdown’ vanuit de overheid gebeurt, maar in overleg met het bedrijfsleven. Er is al een miljard euro in innovatie geïnvesteerd, waarvan de helft afkomstig is van bedrijven.’ Nederland doet het volgens Pappie goed op innovatievlak. ‘In Europa staan we op de eerste plaats, wereldwijd staan we vierde op de innovatieranglijst’, stelt hij. Ton Otten, managing director VNU Exhibitions, benadrukt dat JIM een concept is dat wereldwijd uitgerold kan worden.
Niek Krebben, salesmanager bij Jaarbeurs, ziet het nieuwe concept als een start om een community te bouwen. ‘Je merkt dat door bedrijven fysiek bij elkaar te zetten, er ontwikkelingen uitkomen. Zo werken Frankwaching en Graphlr al samen.’ Hoe verwacht hij dat JIM er over een jaar uit zal zien? ‘Ik hoop dan dat meer bedrijven zich in de hub gevestigd hebben, maar het is belangrijk om selectief te blijven. Kwalitatieve verbindingen blijven het belangrijkste.’