Het Japanse ict-concern Fujitsu praat in de komende weken verder met de Chinese hardwarefabrikant Lenovo over het verkopen van de pc-activiteiten. Fujitsu kondigde afgelopen februari al aan dat het de pc-handel in de zelfstandig opererende dochteronderneming FCCL had ondergebracht.
‘Er is nog geen contract met Lenovo gesloten; de komende weken praten we verder over onze samenwerking’. Meer wilde Duncan Tait, lid van de directieraad en verantwoordelijk voor Fujitsu in Europa, Midden-Oosten, India, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika, niet kwijt tijdens zijn persconferentie op het evenement Fujitsu Forum in München.
Volgens Tait wil Fujitsu ‘absoluut onder eigen merknaam actief blijven in de pc-markt.’ Of, de markt van ‘client computer devices’ zoals het ict-concern het noemt. ‘Dit is een wereldwijde markt, waar Fujitsu een partner zoekt om onze schaal te vergroten. We hebben de keuze gemaakt voor Lenovo.’
Begin oktober meldden Japanse media de eerste onderhandelingen; Fujitsu zei toen nog in een commentaar dat het diverse mogelijkheden onderzoekt voor de toekomst van de afgesplitste pc-divisie. Maar aan het eind van de maand kwam er een gemeenschappelijke verklaring dat er werd gepraat over een ‘strategische samenwerking op het gebied van onderzoek & ontwikkeling, ontwerp en productie van personal computers voor de wereldwijde markt.’ Fujitsu en Lenovo hebben de Japanse Ontwikkelingsbank gevraagd om financiële en strategische ondersteuning.
Lenovo zette zich wereldwijd op de kaart als computerfabrikant met de overname in 2005 van de pc-divisie van IBM; in 2014 volgde ook nog de x86server-tak van Big Blue. De Chinese computerfabrikant nam in juli van dit jaar nog de pc-tak van het eveneens Japanse NEC over, via een in Amsterdam gevestigde joint venture. Laatstgenoemde fabrikant heeft een minderheidsbelang in deze joint venture, waarin de pc-activiteiten van NEC zijn ondergebracht. De deal, waar Fujitsu en Lenovo nu over praten, zou lijken op die tussen Lenovo en NEC.
Nieuwe koers
De afstoting van de pc-divisie past in de nieuwe strategie van Fujitsu waarbij het bedrijf zijn focus heeft verlegd naar de ontwikkeling van innovatieve diensten op het gebied van cyberbeveiliging, kunstmatige intelligentie, cloud computing en internet of things (IoT).
Hardwaretechnologie vormt hierbij een ondersteunende rol, maar een verlieslatende pc-divisie wordt niet meer als kernactiviteit beschouwd. De productie ervan kan dan beter in handen worden gelegd van een specialist als Lenovo, waarbij de pc-producten onder de naam Fujitsu op de markt blijven verschijnen.