Skype for Business is een kosteneffectieve manier om zowel binnen als buiten de organisatie te communiceren. Tegelijkertijd is het ook een applicatie die voor veel dataverkeer zorgt en daardoor veel van het netwerk vraagt. Voor Ineos Styrolution tackelde Videns IT Services dit probleem door de netwerkinfrastructuur te optimaliseren en toekomstige knelpunten te voorkomen, zonder daarbij de bandbreedte te hoeven verhogen.
‘Zonder die hulp hadden we zeker een aantal mensen extra moeten aannemen’, zegt Lori St. John, Global Network Manager bij Ineos Styrolution. Het Duitse Ineos Styrolution – onderdeel van Ineos Group Limited, fabrikant en leverancier van plastic componenten en toepassingen voor onder andere de auto-industrie, de bouw en de gezondheidszorg – is een van de toonaangevende fabrikanten van plastic en synthetische materialen. Zo worden componenten van Ineos Styrolution gebruikt in verschillende auto-onderdelen, maar ook bij de ontwikkeling van medische gereedschappen. Het bedrijf heeft kantoren in de Verenigde Staten, België, Duitsland, India en Singapore, en telt wereldwijd vijftien productielocaties.
Bandbreedte niet verhogen
Om de interne communicatie tussen die verschillende locaties, maar ook de internationale contacten met klanten te vereenvoudigen, besloot Ineos Styrolution Skype for Business te implementeren. ‘Skype for Business helpt ons om op een kosteneffectieve manier contact te houden met collega’s en zakenpartners over de gehele wereld’, zegt St. John. ‘Maar het is ook een data-intensieve applicatie en het gebruikt veel netwerkbandbreedte – vooral wanneer zo’n honderd werknemers er tegelijkertijd gebruik van maken.’
Ineos Styrolution zocht daarom naar een oplossing en gaf er daarbij de voorkeur aan de bandbreedte van het netwerk niet te hoeven verhogen. Ook wilde het geen extra mensen aannemen voor zijn netwerkmanagementteam. ‘Daarnaast maakte een aantal van onze locaties gebruik van verouderde en dure PBX-systemen die vervangen moesten worden, omdat die door de invoering van Skype for Business overbodig zouden worden’, zegt St. John.
Gestructureerde uitrol
Het bedrijf nam contact op met zijn netwerkprovider KPN Business. Die adviseerde om Videns IT Services bij het proces te betrekken om de netwerkinfrastructuur te optimaliseren en toekomstige knelpunten te voorkomen. In overleg met Videns IT Services implementeerde Ineos Styrolution vervolgens een Ipanema-managed service voor alle 41 bedrijfslocaties. Een uitrol die eenvoudig en gestructureerd verliep, vertelt St. John: ‘Toen de apparaten er waren en door Videns IT Services werden afgestemd op de ophanden zijnde netwerkmonitoringstaak, hoefden we nergens meer over na te denken.’
Voor rapportage en analyse begonnen Videns IT Services en Ineos Styrolution kort daarop met het in kaart brengen van het dataverkeer per applicatie en per locatie. ‘Als voorbereiding op de wereldwijde implementatie van Skype for Business stelden we een aantal waarschijnlijke trafficknelpunten en problemen vast’, legt St. John uit. ‘Zo liepen we op een aantal locaties tegen problemen met bandbreedte aan, met name in Azië. Meestal werd dit veroorzaakt door een minder goede netwerkinfrastructuur. Door de verzamelde data in ons voordeel te gebruiken, konden we ons netwerkverkeer prioriteren op de huidige bandbreedte.’
Prioriteit voor belangrijke applicaties
Dankzij de Ipanema-systemen – centraal beheerd via Ipanema Salsa Unified Central Management – en met de Managed Ipanema Service van Videns IT Services weet Ineos Styrolution wanneer netwerkverbindingen overbezet raken. Het team kan dan bepaalde dataverkeersstromen prioriteren op basis van de prestatie-eisen en de mate waarin een applicatie op dat moment bedrijfskritisch is. Skype for Business, verschillende SAP-applicaties en Ineos Styrolution-applicaties op maat krijgen prioriteit. Zo kan het bedrijf zich op basis van realtime inzicht in data soepel aanpassen.
Zodra Ipanema’s systemen juist een afname in bandbreedte opmerken, of wanneer zich bepaalde problemen voordoen, ontvangt netwerkmanagementteam bovendien automatisch en proactief informatie. En proactief servicemanagement van Videns IT Services in combinatie met Ipanema-systemen voorkomt dat zich echte problemen kunnen voordoen. ‘Videns IT Services is in staat proactief te observeren, te informeren en advies te geven, waardoor we intern en extern dataverkeer kunnen monitoren en datastromen in ons voordeel kunnen gebruiken’, aldus St. John. Daarnaast is zij erg te spreken over de user interface van Managed Ipanema Service: ‘Betrouwbaar en gebruiksvriendelijk.’
Goede dienstverlening
‘Zonder de dienstverlening van Videns IT Services hadden we voor het beheren van onze netwerkinfrastructuur minimaal een extra werknemer aan moeten nemen in Azië en een in de Verenigde Staten’, besluit St. John. ‘Videns IT Services zorgt niet alleen voor wezenlijke kostenbesparingen, maar is ook oplettend en reageert snel. Daardoor kunnen wij nu en in de toekomst een goede dienstverlening blijven verlenen.’