De Consumentenbond spant een bodemprocedure aan tegen Samsung vanwege zijn gebrekkige software updatebeleid voor Android-smartphones. Volgens de bond is de telefoonfabrikant verplicht zijn smartphones veilig te houden door tijdig updates van Android ter beschikking te stellen. Het meent dat Samsung een onveilige situatie creëert voor consumenten door dit na te laten.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond eist dat Samsung minimaal twee jaar na aankoop of vier jaar na introductie van een toestel updates beschikbaar stelt. Daarnaast informeert het bedrijf consumenten bij de koop van een Samsung Android-toestel onvoldoende over software updates. De Consumentenbond wil dat Samsung hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten.’
Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat van de Consumentenbond: ‘Samsung verstrekt voor veel van zijn smartphones laat of geen updates, terwijl er wel al een nieuwe versie van Android beschikbaar is gesteld door Google. Dat is onrechtmatig.’
Kort geding
In februari 2016 voerde de Consumentenbond een kort geding tegen Samsung met dezelfde eisen. De rechter kon daarin geen inhoudelijk oordeel gegeven omdat de kwestie te complex bleek voor de snelle kortgedingprocedure. Daarop is de bond een bodemprocedure gestart. Vandaag ontvangt Samsung de dagvaarding; een datum voor de zitting moet nog door de rechtbank worden vastgesteld. De Consumentenbond stelt dat het vonnis in de bodemprocedure gebruikt voor een goed updatebeleid bij alle smartphonefabrikanten.