Wanneer een bedrijf met smart industry aan de slag wil moet er allereerst gekeken worden naar het businessmodel van de organisatie. Hoe helpt smart industry om het businessmodel te verbeteren? Welke extra diensten of producten kunnen hierdoor worden geleverd? Welke toegevoegde waarde levert het nieuwe businessmodel aan de klant? En is de klant ook bereid hiervoor te betalen?
Nadenken over het businessmodel is dus cruciaal voordat er een start gemaakt kan worden met smart industry. In deze blog bespreek ik vier verschillende manieren waarop er invulling gegeven kan worden aan het smart industry-businessmodel. Enerzijds zien we businessmodellen waarbij de organisatie zelf de controle houdt en waarbij het eigen product een belangrijke rol speelt. Anderzijds zien we businessmodellen waarbij er minder of nauwelijks controle is op het businessmodel en waarbij samenwerking heel belangrijk of zelfs vereist is.
1. Volledige controle: focus op eigen product
De snelste weg naar een smart industry komt vanuit businessmodellen die productgericht zijn en een volledige controle hebben over het product. Denk hierbij aan een nieuw businessmodel gebaseerd op predictive maintenance. Om dit businessmodel in de praktijk te brengen hoeft niet het volledige bedrijf een transformatie te ondergaan, maar hoeven alleen producten in staat gesteld te worden om data te generen en uit te wisselen. Dit kan de eerste stap zijn naar een grotere verandering.
2. Volledige controle: product als platform
Een tweede mogelijkheid voor een smart industry-businessmodel is het centraal stellen van eigen product of dienst en dit vervolgens open te stellen voor anderen om additionele diensten op te leveren. Een bekend voorbeeld hiervan is de iPhone. Het product staat centraal, maar iedereen kan – na goedkeuring van Apple – apps leveren voor de iPhone. Het product wordt ook een platform. In de b2b-markt zien we dit met bijvoorbeeld Trumpf, een bedrijf dat lasermachines produceert. Dit bedrijf heeft een platform geopend waar bedrijven een configuratie van de machine kunnen maken, afhankelijk van het materiaal dat zij willen snijden. De organisatie heeft nog steeds vrij veel controle over het product, maar gebruikt het tevens als platform voor anderen.
3. Geen volledige controle: samenwerking nodig
De transformatie naar een smart industry wordt moeilijker wanneer er geen volledige controle over het businessmodel is. Dit zien we bijvoorbeeld bij ‘smart homes’. Er zijn veel verschillende applicaties, apparaten en oplossingen die allemaal van andere leveranciers komen. Een slimme thermostaat van Google, een slimme ventilator van Bigass, een slimme wasmachine van Samsung en een slimme lamp van Philips.
Voor de consument neemt waarde van deze losse smart producten pas echt toe wanneer de apparaten niet los van elkaar werken, met samen met elkaar werken. Daarom proberen grote spelers in de markt in zo’n situatie standaarden neer te zetten; standaarden die ook hun concurrenten kunnen gebruiken. Als partijen niet samenwerken op deze gebieden, wordt het lastig voor de branche als geheel om te groeien. Zonder samenwerking ervaart de consument namelijk niet de complete waarde van alle producten samen.
4. Geen volledige controle: samenwerken cruciaal
In de laatste situatie, een businessmodel waar nauwelijks controle op is, kan een smart industry alleen succesvol zijn wanneer het samenwerkt met andere bedrijven. Een voorbeeld hiervan zou Philips kunnen zijn, wanneer zij de sensoren en technologie die gebruikt worden in haar HUE-lampen los verkoopt aan andere bedrijven. Door samen te werken met concurrenten ontstaat een nieuw businessmodel. Dit businessmodel is alleen aan te raden aan bedrijven die veel knowhow hebben binnen een specifiek gebied, knowhow die een ander niet zomaar zou kunnen kopiëren.
We hebben vier verschillende manieren bekeken waarop er invulling gegeven kan worden aan smart industry businessmodellen. Een flexibel en interactief netwerk van partners wordt gezien als een belangrijk voordeel van smart industry. Daarbij is het belangrijk om er bewust van te zijn dit ook effect heeft op de controle die een organisatie zelf heeft over haar businessmodel. Werk je samen en geef je (deels) de controle over je businessmodel op, dan zal het lastiger worden voor andere om jouw te kopiëren. Iedereen weet hoe Uber of Facebook werkt, maar hetzelfde succesvol nadoen is niet eenvoudig. Door te transformeren naar een smart industry businessmodel wordt een duurzaam concurrentievoordeel gecreëerd.