Elektronicaconcern Media Markt gaat experimenteren met een chatbot en kunstmatige intelligentie die de ervaringen van klanten in de winkels en online moeten verbeteren. Het concern krijgt hulp van de Nederlandse start-up Flow.ai, dat na de winst van een start-up challenge verschillende proefprojecten gaat uitvoeren.
Flow.ai is de winnaar van de Start-up Challenge die Media Markt in samenwerking met start-up-acellerator Get in the Ring organiseerde. Hun inzet van chatbots op basis van kunstmatige intelligentie, werd unaniem gekozen tot beste oplossing om de customer experience bij Media Markt te optimaliseren.
De wedstrijd richtte zich op start-ups die zich bezighouden met augmented reality, virtual reality of artificial intelligence. Andere start-ups in de race waren Crownstone, Blippar.com, Anchormen, Dutch Rose Media en CleVR B.V. Zij mochten hun ideeën presenteren voor het bestuur van Media Markt Nederland op het hoofdkantoor in Rotterdam.
Flow.ai pitchte ideeën voor de integratie van chatbots in werkprocessen. Ze zien chatbots niet als vervanging voor medewerkers, maar als waardevolle collega’s. De start-up ontwikkelt een platform waarop organisaties kunstmatige intelligentie-toepassingen kunnen inzetten op een manier die bij hen past. Volgens het bedrijf kunnen werknemers en chatbots optimaal samenwerken.
Wereldwijde wedstrijd
Door de pilot bij Media Markt hoopt Flow.ai door te groeien en een concept te ontwikkelen voor de detailhandel. Mede-oprichter Gijs van de Nieuwegiessen: ‘We zijn ontzettend blij met deze kans. Media Markt is voor ons de ideale partner omdat we graag een concept ontwikkelen waarin artificial intelligence en chatbots zowel online als in de fysieke winkels kan worden toegepast.’
Mediamarkt werkt nauw samen met start-ups in zowel lokale pilots als in de wereldwijde Spacelab-accelerator. Naast een pilot project bij Media Markt Nederland ontvangt Flow.ai een wildcard voor deelname aan Spacelab. Dat is de wereldwijde start-up-wedstrijd van Media Markt in München.