De Parkshuttle, het zelfrijdende vervoersysteem op het bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, blijft nog zeker twee jaar rijden. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft besloten om de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion te verlengen tot eind 2018. De gemeente Capelle heeft de intentie om het huidige systeem daarna te vernieuwen en de route uit te breiden.
Ondanks dat de autonome voertuigen van leverancier 2getthere inmiddels dertien jaar oud zijn en elk meer dan 200.000 kilometer hebben gereden, hoeven ze niet te worden vervangen. Onderdeel van de verlenging door de MRDH is wel de vernieuwing van de delen van de infrastructuur waar spoorvorming is ontstaan.
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.
Kinderziektes
De gemeente Capelle, vervoersbedrijf Connexxion en Stadsregio Rotterdam startten in februari 1999 met het parkshuttleproject. Drie minibusjes-zonder-chauffeur reden toen, aangestuurd door een op Linux draaiend computersysteem, tussen bus- en metrohalte Kralingse Zoom en bedrijvenpark Rivium, over een afgesloten traject van 1300 meter. Waar voorheen kantoormedewerkers de bus pakten, die met een omweg tussen Kralingse Zoom en Rivium reed, konden ze nu met zo’n parkshuttle in vijf minuten in het bedrijvenpark aankomen.
Het project kende de nodige kinderziektes maar kreeg toch herhaaldelijk groen licht. Inmiddels maken na zeventien jaar dagelijk ruim tweeduizend reizigers gebruik van het zelfrijdend systeem, dat volgens de betrokken partijen ’s werelds oudste vorm van zelfrijdende openbaar vervoer op de weg is.
Midden-Oosten
Leverancier 2getthere is bezig met de ontwikkeling van de derde generatie zelfrijdende voertuigen, die geschikt moeten zijn om gemengd met ander verkeer te kunnen rijden. De voertuigen zijn lichter, bi-directioneel waardoor keerlussen tot de verleden tijd horen en uitgerust met airconditioning. Het eerste prototype is eind januari 2017 beschikbaar.
Het Utrechtse bedrijf kreeg afgelopen juni nog een kapitaalinjectie van twee Aziatische investeerders: SMRT International uit Singapore nam een belang van 20 procent, ter waarde van vier miljoen euro. De bestaande investeerder UTS (Verenigde Arabische Emiraten) vergrootte zijn aandeel naar 11 procent op basis van een gelijke waardering. 2getthere is met een aantal project actief in het Midden-Oosten.
Mogelijk op de, overigens niet-openbare, weg wel de eerste openbare vervoerder
” …, dat volgens de betrokken partijen ’s werelds oudste vorm van zelfrijdende openbaar vervoer op de weg is. … “.
Maar zeker niet de eerste openbare vervoerder in deze vorm
” … The Serfaus Dorfbahn was commissioned on 14 December 1985 and officially opened on 16 January 1986 …”.