Microsoft zet een stevig productpalet neer voor virtual reality (br) en neemt de leiding. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De hype rondom virtual reality (vr) en augmented reality (ar) lijkt vooral te draaien om pioniers als Oculus (opgekocht door Facebook) en snelle volgers als Samsung en Sony met zijn goedkopere Playstation vr. Een opvallende uitschieter is game-publisher Valve die samen met de noodlijdende smartphonemaker HTC de high-end vr-headset Vive in de markt zet. Daarnaast zijn ook Google en Microsoft bezig met vr.
Laatstgenoemde had al zijn ar-cyberbril Hololens, die nog niet uit is als eindgebruikersproduct. Nu heeft de Windows-maker ineens de wereld verrast met een compleet productpalet, met dank aan pc-partners als Dell, HP, Lenovo, Asus en Acer. Terwijl de betaalbare Windows 10 vr-headsets nog een vooraankondiging betreffen, heeft Microsoft ineens wel goede kaarten in handen voor vr. Na het missen van de mobiele touch-revolutie ligt Microsoft nu op koers om de vr-hype te gaan overheersen. Wat vind jij?
Hardware is overrated. Zodra er goedkope Chinese varianten van deze hardware beschikbaar komen krijg je weer een race-to-to-bottom om sneller en goedkoper te produceren (vergelijkbaar met mobiele telefoons). Het maakt dan niet meer uit welke van deze hardware boeren even de markt domineert. Apps en content zijn dan de belangrijkste zaken. Met name waar deze AR/VR zakelijk gebruikt wordt. Gebruikersvriendelijkheid en integratie met andere systemen (ERP/CRM/PLM/SCM) is dan het verkoopargument.
De enige uitzondering kan dan het imago zijn waardoor mensen bereid zijn meer te betalen voor een logo. En dan komen we bijna automatisch bij de Apples van deze wereld uit.
Microsoft heeft de mobiel touch revolutie niet gemist. Ze waren als één van de eerste die met een telefoon en PDA combinatie kwamen. Het ding was log, niet mooi en had meestal een blauw scherm, maar ze kwamen er wel als eerste mee. Ze hebben natuurlijk ook een hele sterke brand als saai en niet cool. Daarnaast hebben ze op implementatie vlak genoeg missers gemaakt.
Ik zit zelf wel te wachten op AR/VR, maar het moet betaalbaar zijn en goed werken.