Steeds meer dingen genereren data: de dingen die we aanraken, de media die we consumeren, de auto’s waarin we rijden en de sensoren die we bij ons dragen. Dat data allesomvattend is, wisten we natuurlijk al. Echter blijft het omzetten van data naar waardevolle informatie een urgent vraagstuk. Zeker nu data in steeds grotere hoeveelheden op ons af komt en er steeds meer verschillende soorten databronnen beschikbaar zijn.
Dit vraagt nogal wat van ons, zowel op organisatorisch, technisch en menselijk vlak. Data, mensen en ideeën moeten samengebracht worden om nieuwe mogelijkheden te creëren. Maar wat is daarvoor nodig? Deze vraag stond centraal tijdens de Visualize Your World Tour 2016. Een evenement georganiseerd door Qlik, dat plaatsvond in dertig steden wereldwijd. Op 12 oktober 2016 stopte de tour in Nederland. Ruim 150 aanwezigen in theater De Flint in Amersfoort werden geïnspireerd door keynotes van onder andere Philips, Ikea, Teva Pharmaceutical Industries en Accenture.
Data literacy
Dan Sommer, senior director bij Qlik en voormalig Gartner analist, beet het spits af. Hij bracht direct de harde waarheid aan het licht. Er komt zo veel data op ons af, dat sommige organisaties hun kop in het zand steken. Sommigen nemen beslissingen op basis van onvolledige of foutieve data. En weer anderen hebben sterke vooroordelen als het gaat om data.
Sommer stelt ook dat ruim de heft van de managers kiest om hun onderbuikgevoel te volgen, zelfs als de data dit tegenspreekt. Hij vindt dit zorgelijk: ‘Om écht een datagedreven cultuur te creëren, moeten we werken aan de zogenoemde ‘data literacy’. Dit houdt in dat we bepaalde vaardigheden aanleren waardoor wij de mogelijkheid krijgen om data te lezen en te interpreteren, ermee te werken, te analyseren, maar ook om ermee te argumenteren. Data literacy is een belangrijke voorwaarde om datagedreven mogelijkheden te ontketenen.’
Philips, Ikea en Teva
Na de theorie was het tijd voor een aantal praktijkverhalen. Koninklijke Philips Electronics gaf de bezoekers in een keynote een inkijkje in hoe het bedrijf een data-driven performance cultuur bouwt. Maurice Verhagen, hoofd van Reporting Services, besprak hoe hun analytics transformatie hen heeft voorzien van een set duidelijke, gedefinieerde value drivers die het bedrijf vooruit stuwen. Hij besprak de uitdagingen waarmee Philips geconfronteerd werd, zoals compliancy, gegevensbeheer en privacy. Philips gaf helder inzicht in wat er nodig is om een realtime onderneming te worden die in staat is om een overvloed aan informatie om te zetten in bruikbare inzichten.
Ook Ikea en Teva Pharmaceuticals deelden hun learnings tijdens dit event. Duidelijk werd dat of je nu de supply chain wilt optimaliseren, je rapportagemogelijkheden wilt verbeteren of je sales force execution inzichtelijk wilt maken, data en analytics je daarbij kunnen helpen.
Na het middagprogramma met diverse break-out sessies sloot Accenture de dag af met een verhaal over digitale transformatie. Nieuwe inzichten waren de oogst van de dag. En gewapend hiermee zijn de deelnemers van Visualize Your World klaar om hun volgende stap te zetten in de datagedreven wereld.
Angelika Klidas, chief bi-officer bij MagnaVersum BI Services