Chief analytics officer Cyprian Smits van de Belastingdienst is door Accenture uitgeroepen tot 'Innovator of the Year'. De uitvoeringsorganisatie krijgt de prijs voor de ontwikkeling van tools die het makkelijker maken om in contact te staan met gebruikers. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan partijen die oplossingen leveren die het dagelijks leven vereenvoudigen.
Smits was één van de vier genomineerden. De andere genomineerden waren Bert Reitsma van CJIB, Martin Voorma van Arcadis en Pallas Agterberg van Alliander.
De prijs is vooral voor de signaalmodellen die de fiscus gebruikt bij de inkomstenbelasting en de btw-aangifte. De Analytics-tak ontwikkelde dashboards met stoplichten. Rood of groen geeft aan of iets wel of niet klopt. Daardoor moeten fraudeurs eenvoudiger worden gepakt zonder dat burgers die hun gegevens eerlijk invullen daar last van hebben.
Juryvoorzitter en winnaar van 2015, Jeroen Tas van Philips: ‘We hebben als jury gelet op nieuwe modellen, de uitdagingen, de impact op het dagelijkse leven en of de innovator inspireert. ‘Het moet iemand zijn die slim is en met iets nieuws komt.’ Tas roemt de omgeving die de Belastingdienst heeft gecreëerd voor zijn mensen om innovatief bezig te zijn. Smits: ‘Wij proberen onze mensen te inspireren en hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Om dit te realiseren, moeten we hen de juiste vragen stellen. We werken met heel veel professionals, dat is niet altijd even makkelijk.’
Impact
De jury lette ook specifiek op de impact die bepaalde ontwikkelingen hebben. Smits meent dat hun impact vooral zakelijk belegd is. ‘Dat moet ook wel om een goede maatschappij te creëren. We hebben te maken met personen en bedrijven die belasting betalen, die moet je meer gemak gaan bieden. Onze oplossingen helpen hen om beter te functioneren. Daarbij kunnen wij de ‘bad guys’ eruit pikken.’
De chief analytics officer reageert: ‘Het is een hele eer om te winnen. Philips won vorig jaar als 125-jaar oude organisatie, wij bestaan al meer dan vijfhonderd jaar. Wij hebben geen concurrentie, hebben 100 procent ‘marktaandeel’ en zijn dus monopolist. Dan is het heel moeilijk om innovatief te zijn. Toch worden we wel gedwongen om het te zijn en dan is het fijn als dat lukt.’
Verantwoording Accenture
Accenture legt in een verantwoording uit waarom de Belastingdienst gewonnen heeft: ‘De Innovator of the Year is voor iemand die bewezen impact heeft gerealiseerd door het succesvol uitrollen van innovatie(s) in een toonaangevende organisatie.
Uit meer dan honderdvijftig innovatieve organisaties is een top-10 samengesteld op basis van de volgende criteria: de innovatie is een proces- en/ of een productinnovatie; de innovatie is incrementeel of disruptief; de organisatie is actief in Nederland; De organisatie heeft meer dan duizend werknemers en/ of één miljard euro omzet of een marktwaarde hoger dan één miljard euro.
Om tot een winnaar te komen hebben de vier kandidaten geprobeerd door middel van pitches, interviews en filmpjes de jury voor zich te winnen. Tijdens de centrale jurybijeenkomst hebben de kandidaten de mogelijkheid gehad om de jury te leren kennen en ze te overtuigen van hun prestaties op het gebied van innovatie.
Opvallende moment
De uitreiking van de prijs komt op een opvallend moment. De Belastingdienst kampt namelijk met ict-problemen. Bovendien waarschuwde de Ombudsman eerder de fiscus voor de haast waarmee de digitalisering van de blauwe envelop gepaard ging.
Dit is toch op z’n zachts gezegd een verwonderlijke prijsuitreiking op een verwonderlijk moment…..of toch niet en is dit briljant? Lees eerst het artikel “Een vermomd ICT-probleem bij de belastingdienst” van 12 oktober j.l. waarin maar weer eens duidelijk wordt hoe de ICT-vlag er bij de belastingdienst voor hangt. Dat is niet alleen “niet-fraai”, het is buitengewoon beschamend. Dan vraag je je toch af waarom een bedrijf als Accenture dit soort prijsuitreikingen aan haar eigen klanten doet?
Is de innovatie bij de Belastingdienst dan zo briljant? Nee dat is hij niet. Banken en (pensioen)verzekeraars doen al jaren niets anders. Als er ergens een specialisme is opgebouwd op het gebied van analytics is het wel daar. “Bad-boys” eruit pikken praat alleen maatschappelijk wat lekkerder dan potentiële levensduur op basis van ziektebeelden of betaalgedrag op basis van uitgavepatronen voorspellen. Niets nieuws onder de zon, Big-Data business as usual, geen reden om deze prijs toe te kennen.
Toch is deze prijsuitreiking briljant, niet van de Belastingdienst maar van Accenture. De Belastingdienst staat namelijk aan de vooravond van hele grote veranderingen en ingrepen, al dan niet door het tijdperk (digitalisering) of de politiek ingegeven. Eigenlijk is er geen enkele andere diamanten Accenture klant in Nederland te bedenken waar de urgentie en politieke druk om te veranderen groter is dan bij de Belastingdienst. Dan is het toch briljant om deze klant uitgerekend in deze zware tijden een pluim te geven. Dat contract is zo goed als binnen! Ik denk dat we over een aantal jaren niet alleen een Belastingdienst 2.0 hebben, maar ook een tweede Accenture kantoor aan de Zuid-as in Amsterdam. Ik zeg: High Performance. Delivered!
Chris, je haalt me de woorden uit de mond. Ik denk dat De Belastingdienst in het afgelopen jaar gewoon het meest heeft uitbesteedt aan Accenture, en dat die financiele prikkel wel een award waard is..
Het kan niet ontkend worden dat Accenture hier een dubbele rol in speelt. De Broedplaats van de Belastingdienst is weliswaar een innovatieve omgeving en Cyprian Smits heeft hier een prima Data Science team weten te bouwen maar dat is wel met hulp van Accenture gedaan. Om daar als Accenture dan een prijs voor te geven is inderdaad wat typisch.
@Chris: De link met de ICT problemen bij de Belastingdienst leggen is niet juist, dit is immers een geheel eigen omgeving, los van de centrale ICT. Dat was nu net de truc die uitgehaald is met de Broedplaats. En dit is zeker geen ‘big data as usual’, dat bestaat namelijk niet, ook niet bij banken en verzekeraars.
Het is nog net niet “Wij van WC-eend adviseren…” maar het zit er inderdaad wel griezelig dichtbij. Zou Accenture niet begrijpen dat zo’n prijsuitreiking eerder een slagschaduw dan een zonnestraal op hen werpt?
De prijs zou dus eigenlijk moeten heten “Wij van Accenture vinden dat de Belastingdienst hun geld goed bij ons besteed heeft”?