Apple is nu vooral een iPhone-bedrijf, maar het schuift langzaam richting services. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Ooit was Apple een fabrikant van computers voor eindgebruikers. Toen was het een maker van digitale muziekspelers, waar het goed aan verdiende (en meer dan aan Macs). En tegenwoordig is Apple vooral een iPhone-bedrijf: omzet, winst en groei hangen voor het leeuwendeel aan die smartphone. Vandaar dan ook sommige geschrokken reacties van investeerders op de aanhoudende daling in de verkoop van iPhones.
Uit de nu net onthulde resultaten voor het derde kwartaal blijkt dat er voor het derde kwartaal op rij sprake is van een afzetdaling. Maar het bedrijf van ceo Tim Cook is al enige tijd bezig met een strategische verschuiving: naar diensten. De inkomsten uit services als Apple Music, iTunes, Apple Pay en de App Store zijn met maar liefst 24 procent gegroeid. Momenteel vormen de diensten slechts 11 procent van Apple’s jaaromzet, maar het bedrijf heeft een flink appeltje voor de dorst. De omslag naar diensten mag dus best wat tijd in beslag nemen. Apple wordt een dienstverlener. Wat vind jij?
Ondanks het feit dat ik Macaficionado ben en graag Apple producten gebruik vanwege hun hoge kwaliteit – beeldschermen zijn onovertroffen bijv. – maak ik slechts weinig gebruik van hun diensten. iCloud omdat het bijna automatisch wordt enabled en eigenlijk alleen Apple apparatuur met elkaar verbindt. Appstore natuurlijk, want er is geen alternatief voor apps op je iPhone/iPad buiten een jailbreak. Tools voor de Mac, niet afkomstig uit de AppStore, kunnen worden geinstalleerd, maar wel met de nodige waarschuwingen en soms moet men zelf de security rules daarvoor aanpassen.
Muziek koop ik nog steeds graag op een CD en ga vervolgens de content rippen.
Ben benieuwd welke diensten er in het verschiet liggen. Hopelijk is de kwaliteit net zo goed als hun hard- en software dat is gebleken te zijn.