Ik snap iets niet. En als ik iets niet snap dan vraag ik het anderen. De laatste tijd hoor ik regelmatig over senior it-specialisten die thuis zitten. In tegenstelling daarop zie ik ook hoe veel bedrijven moeite hebben hun it-gerelateerde vacatures in te vullen. Dat is toch raar of ligt dat aan mij? Welkom in het derde deel van deze serie.
In het eerste deel probeerden we het probleem van thuiszittende it-senioren te definiëren, in het tweede deel hebben we gekeken naar gerelateerde ontwikkelingen rond dit probleem. En misschien hebben we in dit derde deel, hopelijk op basis van jullie input, deze vreemde situatie opgelost.
Op basis van mijn eigen hersenspinsels en de input van jullie, de gewaardeerde lezer, heb ik de brede discussie ingedamd tot de volgende 3 oorzaken:
- De ict-er is te duur, als hij niet de juiste kennis of ervaring heeft;
- De ict-er heeft niet de juiste kennis of ervaring en is daarom te duur;
- De ict-er woont verkeerd.
Aangenomen mag worden dat de oudere ict’er meer ervaring heeft dan de jongere. Immers, ervaring komt met leeftijd en het uitvoeren van projecten. Dat is anders bij kennis. Kennis kost tijd en moeite, maar is minder afhankelijk van tijd en leeftijd.
Als we kijken naar de top zes meest gevraagde vacatures dan ziet deze er zo uit (per voorjaar 2016 in Nederland):
- Systeemontwikkelaar
- Programmeur dot.net
- Programmeur scripttalen (hoger)
- Servicedeskmedewerker ict
- Tester ict
- Programmeur Java (hoger)
Nou kan het aan mij liggen, maar ik zie voornamelijk ontwikkelaars en programmeurs. Dat zijn functies waar vaak meer kennis dan ervaring gevraagd wordt. En daarom zal het zijn dat de ontwikkelaars en programmeurs die ik ‘in het wild’ tegenkom, bijna altijd substantieel jonger zijn dan ik. Andersom geredeneerd: van de oudere ict-ers die ik ken is er niet één programmeur.
Dus de boodschap aan de werkloze ict-er lijkt te zijn: kennis lijkt belangrijker dan ervaring.
Terwijl in de beleving van de ervaren ict’er juist ervaring belangrijker is dan kennis, gezien de tarieven die worden verwacht. De markt lijkt kennis te vragen, terwijl de ict’er ervaring lijkt te tariferen. Een potentiële mismatch.
De vraag is echter of kennis voor de markt daadwerkelijk belangrijker is dan ervaring, of dat dit beeld wordt gecreëerd door de selectiemethode die vandaag de dag wordt gehanteerd. Immers, ervaring toets je met ervaring en kennis met kennis. En van het gemiddelde selectiebureau en/of afdeling kan niet verwacht worden dat ze inhoudelijke ervaring hebben van alle expertisegebieden. Dus ligt toetsten op kennis voor de hand. Dit heet in de volksmond de vinkjeszetters of control F’ers. Een certificering of recent diploma is gemakkelijker te toetsen dan bijvoorbeeld je ervaring met stakeholdermanagement. Daarom wordt zelfs de ervaring vaak platgeslagen naar een vinkjeslijst: “4 jaar ervaring in de afgelopen 6 jaar bij een ministerie …”.
Worden niet – per abuis – alle kandidaat-ict’ers op dezelfde wijze getoetst en wel voornamelijk op kennis, omdat de selectiebureaus gewoon niet anders kunnen? Een selectiemethode die goed werkt voor jonge ict’ers, maar minder goed voor de ouderen. Want dan moet de oudere ict’er op alleen kennis concurreren met zijn jongere vakgenoot. Een strijd die dan verloren wordt op tarief. Of moeten we misschien weer eens vaker met de ict’er een kop koffie drinken om op die manier vast te stellen wat hij/zij in huis heeft.
Misschien werkt het huidige model van selectiebureaus goed voor de kennisgerichte markt waar de ervaring minder noodzakelijk is, en is het ‘ouderwetse’ model van netwerken wel het meest effectieve model voor de meer ervaren ict-ers. Dat neemt natuurlijk niet weg dat (ook) de ouderen hun kennis up to date moeten houden. Want “ook al is je ervaring als timmerman nog zo groot, als je geen spijker meer kunt raken, ligt het vak in de goot”.
Daarnaast – en dat geldt voor zowel jong als oud – zijn de regionale verschillen erg groot. Het zal de meesten niet verbazen dat veel vacatures zich in ‘de ruime Randstad’ bevinden. Dat betekent misschien niet dat je moet verhuizen als je lekker in Drenthe woont. (Code-kloppen kun je vaak prima remote doen). Dit betekent echter wel dat je een netwerk in de Randstad-regio op moet bouwen.
Dus samenvattend uit mijn schrijfsels en jullie reacties:
– Houd je kennis up-to date;
- En zorg voor competenties en kennis op relevante gebieden
- Zorg dat je weet wat relevant is de komende jaren
– Zorg voor een actief netwerk;
- Liefst regio Randstad
- Liefst op het niveau van beslissers (directeuren) of beïnvloeders (adviseurs), zodat je meer op tafel kan leggen dan de alleen de CV
Bovenstaande, zeker ietwat simpele, conclusie lijkt voor mij toch de kern te zijn van voorgaande delen uit de serie en de reacties daarop. Het geeft mij wel het idee dat je als oudere ict-er echt wel wat kan doen om je positie en kansen te verbeteren. Het is niet zo dat alleen maar oorzaken van buiten verantwoordelijk zijn voor de hoge werkloosheid. Het is een wisselwerking tussen soms mismatchende kennis bij de ict-er enerzijds en het slecht overbrengen van de juiste ervaring, door de broker, naar de klant.
Het up-to-date houden van kennis kan tegenwoordig behoorlijk eenvoudig en goedkoop: Een Nutanix specialist status kun je gratis web based behalen, op GitHub kun je gratis met code spelen en de afgelopen Citrix Solution day was ook gratis. En er zijn ook lokale ‘events’ te vinden waar kennis wordt gedeeld in een netwerkverband. Je aansluiten bij zulke netwerken loont.
Het opbouwen en onderhouden van een netwerk ligt misschien niet iedereen even goed, maar ik denk echt dat zelf de meest schuwe nerds met goed gebruik van LinkedIn en vergelijkbare tools een heel eind kunnen komen.
En met het lezen van deze post is het netwerken al een beetje begonnen!
Deze serie kwam tot stand in samenwerking met Jeroen de Lange van The Future Group, input van Ed uit deel 1, Kim Willems van Masters In IT en natuurlijk de trouwe lezers.
Dank voor jullie denkwerk!
Volgens mij zijn de senioren niet zo zeer te duur, maar is het probleem dat er te weinig aan verdiend kan worden.
De ICT is één van de sectoren waar relatief heel veel expertise ingehuurd wordt en waar we de nodige aanbestedingstrajecten/-projecten kennen.
In beide gevallen moet er aan de werknemer verdiend worden. Wil je scherp in kunnen zetten bij een aanbesteding of concurrerend zijn bij het verhuren van mensen, dan kun je zelf dus niet te dure (doorgaans de oudere) mensen in dienst hebben.
ja, ietwat simple conclusie.
Mismatch in kennis en de ervaring kan niet getoetst worden omdat de brokers zelf onervaren zijn.
Wisten we dus al.
Dan de oplossing. Ff op github of Citrix Solution day je kennis bijspijkeren. Vanuit je werkloosheid in de Zuid Limburg je netwerk in de randstad gaan opzetten.
“Al jaren ervaring in krijgen van afwijzingen en stompzinnige tips, solliciteer ik nu bij uw bedrijf. Tis wel 200 km ver maar ik klop alles gewoon lekker thuis.”
Hoe moet ik dat zien ? Groepje scrum jongeren en dan zo’n grijze erbij uit het zuiden, die via skype dagelijkse standup meedoet. Kan die ouwe wel lekker wel blijven zitten. Kon het toch al niet meer zo bijbenen.
PavKe helpt ook niet echt. Senioren zijn niet te duur maar er kan niet zoveel aan verdiend worden..Zoiets. Laat me raden, omdat ze teveel kosten ?
De markt heeft gewoon gelijk. Men vraagt kennis en die leveren de ouderen gemiddeld niet. Dat kun je de bedrijven ook niet kwalijk nemen. Die kennis willen ze juist inkopen want blijkbaar ontbreekt het daaraan bij hun. Ik koop mijn wasmiddelen ook supergeconcentreerd, daarna weer extra veel in pak, 20% bonus, bij voorkeur tegen bodemprijzen, of veel-voor-weinig aanbiedingen. Geen idee hoe het wasmiddel werkt. Heb er geen verstand van, maar meestal wordt de was uiteindelijk wel schoon. Nederlandse producten blijken daarbij niet significant beter dan buitenlandse. Wel duurder.
Klasbak of prachtwijk. We weten wat het werkelijk betekent.
@Dino Dat dacht ik ook toen ik het stuk las, niet de juiste ervaring en kennis en die conclusie wordt getrokken door de afvinkende en F3’ende brokers. Lastig. De markt heeft gelijk. Wel wat betaling misschien en het hoop geld steken in iemand waarvan je maar moet hopen of het allemaal past. Misschien is het een deal zijn met een paar maanden vrijblijvend op een laag tarief werken zodat je aan beide kanten kan zien hoe het uitpakt.
Die kennis is maar betrekkelijk, als je ziet hoeveel er is in de wereld van de computer. Dan is het onmogelijk om alles te weten ook al plemp je je CV vol met alle afkortingen die je ooit eens gelezen hebt. Dus ik denk, ervaring telt wel zeker ook als het om weer oppikken van nieuwe kennis gaat. Plat gezegd, met wat googelen en ervaring kom je een heel eind. Dat zouden die brokers moeten kunnen beoordelen maar dat zijn in de regel mensen zonder een ICT achtergrond. Dan krijgen die brokers ook nog de malle eisen van een opdrachtgever mee. Daar is de kennis ook niet.
Kennis is het ook niet alleen als je ergens komt dan is het altijd weer de vraag wat er gebruikt en hoe het gebruikt wordt. Met hetzelfde kan je vele kanten mee op. En dan moet je ook de koffieautomaat en het rokershoekje nog vinden. Kennis is overschat en ervaring onderschat.
Denk wel, uiteindelijk gaat het om geld en als er de gedacht is dat ICT benaderd kan worden als een commodity dan kan je natuurlijk het beste de hele handel outsourcen naar een land waar arbeid goedkoop is. Ik denk zelf dat het niet zo werkt.
Dank voor jullie reacties!
@PaVaKe: zeg jij dan dat we goedkoper moeten worden, of moeten we onze meerwaarde ten opzichte van de junior nóg inzichtelijker maken?
@Dino: Jouw reactie geeft mij een wat fatalistisch gevoel; alsof de markt de markt is en we daar niets aan kunnen doen. Wat geeft het nou om als oud mannetje tussen de jonge gasten wat te leren? Dat is toch alleen maar leuk en zo kunnen we wat van elkaar opsteken. Zie ik dat juist vind je?
@Louis: Met een wat lager tarief beginnen om je te bewijzen vind ik o zich geen slecht idee, maar dan moet dat ook voor de jinkies gelden. En als aan de verwachting wordt voldaan, dient er met terugwerkende kracht bijbetaald te worden. Anders wordt het misschien misruikt om voor een paar maanden een zware jongen ‘voor weinig’ binnen te halen. Toch?
@Remco
Goedkoper worden –> nee
Meerwaarde inzichtelijker maken … daar zit de uitdaging denk ik. Vanuit een korte termijn gedachte (snel iets werkbaars opleveren bijvoorbeeld) is een junior voldoende. Dat deze snelle oplossingen op lange termijn wellicht veel geld gaan kosten is op dat moment niet relevant.
De ervaring van oudere werknemers kan andere oplossingen opleveren, die op dat moment misschien duurder lijken, maar zich op langere termijn terug betalen.
Enkele voorbeelden hiervan staan o.a. in een blog die ik recentelijk geschreven heb: https://www.computable.nl/artikel/blogs/development/5911339/5260614/de-ouderwetse-service-klap-heeft-kort-effect.html