Afgelopen jaar begon ik een discussie over de groeiende rol die het partnerecosysteem speelt bij het transformeren van bedrijven bij het gebruik van de cloud. Zoals ik in mijn vorige blog uitlegde groeit en verandert het ecosystem rondom de cloud snel. De meeste managers die ik spreek denken na over met wie ze het beste een partnerschap kunnen aangaan en waarom, om sneller te profiteren van de waarde die de technologie aan hun bedrijven toevoegt.
IT Managed Services is een sector die de afgelopen jaren flink veranderd is door de toenemende polulariteit van clouddiensten. De rol van dienstverleners in deze sector, managed service providers (msp’s), en hun businessmodel evolueert snel. In deze blog ga ik in op een aantal zaken waar bedrijven daardoor rekening mee moeten houden.
“Your mess voor less”
Oorspronkelijk waren msp’s aantrekkelijke alternatieven voor bedrijven die het beheer van hun gestandaardiseerde it-infrastructuur wilden uitbesteden aan iemand die dat voor minder kan. “Your mess for less” is nog steeds een goede optie voor bedrijven die minder willen besteden, maar het is wel belangrijk om een msp te zoeken die dit doet op een manier die strookt met jouw it-strategie, en met waar de markt naartoe gaat.
Msp’s zijn om dezelfde redenen als jouw bedrijf aangetrokken tot de cloud: de cloud maakt dat ze meer tijd en aandacht aan hun klanten kunnen besteden, in plaats van aan het technische werk dat normaliter gepaard gaat met het beheer van datacenters en it-diensten. Msp’s die zich dit realiseren zijn daardoor in staat hun operaties te stroomlijnen, meer te focussen op diensten die waarde toevoegen, en hun eigen kostenstructuur te optimaliseren. Het resultaat: een betere kwaliteit-prijsverhouding – dus minder kosten voor de klant.
Steeds meer msp’s combineren hun cloudmigratie-expertise met het ‘as-a-service’-model waar bedrijven die profiteren van de cloud aan gewend zijn geraakt. Bij dit soort contracten migreert de msp de it van een bedrijf naar de cloud en neemt het beheer volledig over. Vervolgens verkoopt de msp het gebruik terug aan de klant, ‘as-a-service’. Door deze nieuwe aanpak worden it service management en change management volledig overbodig, wat een hoop geld scheelt: ik heb me in het verleden best vaak bekocht gevoeld door msp’s. Voorzichtigheid blijft overigens geboden, want het gebeurt nog steeds: onlangs sprak ik een expert die me vertelde dat een msp bijna negenduizend euro vroeg voor implementatie van een virtual private cloud in hun AWS-omgeving – een proces dat minuten duurt en bijna niks kost.
De rol van DevOps voor een msp
In mijn vorige blog schreef ik dat veel bedrijven de hulp van partners inroepen bij het evolueren van hun cultuur. Daarnaast schreef ik een serie over DevOps, waarin dieper wordt ingegaan op waarom bedrijven zich steeds meer aangetrokken voelen tot DevOps, en hoe zij daar het snelst mee aan de slag kunnen gaan. Er zijn meerdere msp’s die dit in de praktijk brengen en bedrijven helpen met onderhoud aan de infrastructuur en het instellen van een experimentele cultuur.
Bedrijven moeten er bij het kiezen van een msp alert op zijn dat deze best practices voor grootschalige cloudoperaties hanteert, en waar van tijd tot tijd audits worden gehouden. Daardoor verzekeren ze zich ervan dat ze samenwerken met partners die beschikken over de juiste expertise, en kunnen helpen met het ontwikkelen van een eigen cloudoperatiemodel.