Het Amerikaanse Bloomreach lijft Hippo in, de Amsterdamse leverancier van contentmanagementsoftware (cms), voor een onbekend gebleven bedrag. Bloomreach is een in 2009 gestart marketingtechnologiebedrijf uit Silicon Valley dat actief is in het verwerken van e-commerce-data. Door onderdeel te worden van dit bedrijf verwacht Hippo nieuwe markten te kunnen aanspreken.
De twee bedrijven blijven als zelfstandige entiteiten opereren, maar gaan wel samenwerken op technologiegebied. De drie oprichters van Hippo krijgen een minderheidsbelang in BloomReach.
Hippo, in 1999 opgericht, is een leverancier van open source software en is gespecialiseerd in content management systemen (cms) en webportals. Het bedrijf beschikt in Nederland over een klantenkring met onder meer de rijksoverheid, de politie, de Nederlandse Spoorwegen, ANWB, de Rijksoverheid, Ziggo en uitzendbureau Randstad.
Groei
Het Amsterdamse bedrijf, dat in Capgemini een sterke implementatiepartner heeft, is ook in het buitenland actief, zoals recent in Duitsland. Voetbalclub FC Bayern München is een in het oog springende Duitse klant. Daarnaast is de cms-leverancier al een aantal jaren actief in de Verenigde Staten. Hippo sloot voor de verdere groei in VS eerder dit jaar een samenwerking met softwareontwikkelaar Dev9. Bij Hippo werken ruim honderd man, waarvan een twintigtal in een kantoor in Boston.
Bloomreach is opgericht door internetondernemer Raj De Datta. Het bedrijf zet kunstmatige intelligentie en machine learning in om voor klanten hun online verkeer te analyseren. Bloomreach haalde eerder dit jaar 56 miljoen dollar op, onder meer bij de investeringstak van Salesforce, om de groeiplannen te financieren. De aankoop van cms-specialist Hippo is de eerste stap.