Bedrijfssoftwareleverancier Unit4 voegt een chatbot toe aan zijn software voor hogescholen en universiteiten, Unit4 Student Management. De nieuwste versie van die software is uitgebreid met chatbot Wanda. De chatbot draait op een Micorsoft Azure-omgeving en biedt studenten de mogelijkheid om via een chatfunctie informatie uit het systeem te halen en bijvoorbeeld afspraken in te plannen.
Unit4 is naar eigen zeggen de eerste leverancier die een chatfunctie heeft toegevoegd aan een studentenmanagementsysteem. Het systeem is gebouwd op Microsoft Azure en maakt gebruik van Microsoft’s Bot Framework en Microsoft Cognitive Services.
Unit4: ‘De chatbot maakt gebruik van platform as a service-componenten van Microsoft Azure, waaronder machine learning, event stream analyse en het verwerken van complexe eventprocessen met oplossingen van Office 365.’
De messaging-app lijkt volgens de leverancier op veelgebruikte apps als Facebook Messenger, Skype en WeChat. ‘Hierdoor zijn onderwijsinstellingen in staat om studenten een eenvoudige en herkenbare gebruikerservaring bieden.’ Het softwarebedrijf toont de chatbot voor het eerst tijdens Educause 2016 dat 26 en 27 oktober 2016 plaatsvindt in Californië in de Verenigde Staten. Er is al een video geplaatst waarin te zien is hoe de chatbot werkt.
Student Management
Unit4 Student Management is een vierde generatie systeem. Het is volgens de leverancier gebaseerd op tientallen jaren ervaring in het hoger onderwijs. Onderwijsinstellingen beheren met het softwarepakket hun studentenadministratie vanuit een cloudinfrastructuur.