In de afgelopen jaren is Adelante gegroeid naar ongeveer 1150 werkplekken. De organisatie heeft een groot aantal applicaties in gebruik en de complexe ict-omgeving omvat een grote diversiteit aan ‘best of breed’ oplossingen. René Jacobs, manager I&A bij Adelante: 'Wij hadden een storage omgeving in gebruik die we destijds bij i3 groep hebben gekocht. Deze heeft altijd prima gewerkt, maar was zowel economisch als technisch afgeschreven.'
‘Wij hebben onze wensen opgesteld, die we vervolgens samen met i3 groep naar oplossingen hebben vertaald. Daarbij speelde een aantal belangrijke factoren. We wilden minimaal dezelfde uptime, maar ook een upgrade van de back-up omgeving. Er zijn regelmatig nieuwe normen waar Adelante aan moet voldoen, wat de omgeving en het beheer nog complexer maken. Verder speelde een uitbreiding van het aantal locaties, wat behoorlijke impact heeft op de ict-omgeving. Tot slot zien we dat we telkens meer mediabestanden in de vorm van video, foto en röntgen materiaal moeten bewaren. Het nieuwe systeem moest deze datagroei probleemloos kunnen opvangen.”
De archivering van het epd (elektronisch patiëntendossier) gebeurde op tape. Maar dat vergde veel tijd en kennis van het team en als we ooit een probleem hadden, was het met de tape back-ups. We besloten informatie langer op disk op te slaan. Er moest meer performance komen voor onze applicaties, wat we hebben vertaald naar een keuze voor ssd opslag. Na een selectieprocedure hebben we in overleg met i3 groep gekozen voor een combinatie van EMC storage en een HP blade chassis met blade servers.”
Patrick Nijsten, senior medewerker I&A bij Adelante: ‘De migratie verliep vrijwel vlekkeloos; de migratie van EMC naar EMC was een kwestie van synchroniseren en omschakelen. Op een gegeven moment bleek dat een klein aspect door i3 groep niet helemaal goed was ingecalculeerd; de connectivity naar de dmz was niet zichtbaar in HP OneView. Om dit op te lossen hebben ze kosteloos andere switches en adapters geleverd, waarna het vlekkeloos draaide.’
Jacobs: ‘Dat is wat mij betreft tekenend voor de volwassen samenwerking die wij met i3 groep hebben. We werken niet ad hoc samen, maar wel heel soepel. Als beide partijen zich flexibel opstellen, elkaar de ruimte geven en naar het doel toe werken biedt dat voor beide kanten toegevoegde waarde.’
Care-contract
Adelante zorgt zelf voor eerste- en tweedelijns support en voor het derdelijns support is een Care-contract met i3 groep afgesloten. Daarbinnen vallen ook Care-checks: twee keer per jaar controleert i3 groep de hele omgeving, inclusief eventuele firmware updates en actualiteit van licenties. Jacobs: ‘Bij een Care-contract wordt i3 groep de spin in het web. Zij controleren iedere melding vanuit de hele keten van het product, ook richting andere leveranciers.’
Nijsten: ‘Bij de meeste bedrijven moet je er zelf achteraan gaan om iets geregeld te krijgen. Bij i3 groep is dat andersom, zitten zij achter mij aan. Dat is niet alleen zo binnen het Care-contract, maar ook op het gebied van projectmanagement. Ze zijn erg proactief en schakelen direct wanneer dat moet. Onze back-up was de afgelopen vijf jaar af en toe problematisch, nu zijn er geen klachten meer. Ik had eigenlijk veel meer problemen verwacht bij dit project, we zijn echt heel tevreden.’
Adelante is een zorggroep met volwassenenrevalidatie & arbeidsreïntegratie, kinderrevalidatie, speciaal onderwijs & wonen en audiologie & communicatie als kernactiviteiten. Het motto van Adelante: haal het beste uit jezelf. Samen met de cliënt richten ze zich niet op de beperkingen, maar op de mogelijkheden: wat kan er nog wel.