Na Europa gaat de Nederlandse managed hosting provider Amsio nu ook op de Amerikaanse markt SaasNow aanbieden, zijn cloudoplossing die selfservice business intelligence en analytics binnen het bereik van elk bedrijf moet brengen. SaasNow is het resultaat van een jarenlange samenwerking met analyticspionier SAS.
‘Wij zijn inderdaad al een jaar of vijf een belangrijke partner van SAS’, bevestigt Gerben van Leeuwen, ceo van Amsio. ‘Vorig jaar zijn we samen met SAS begonnen met de ontwikkeling van SaasNow waarbij we SAS-software, in casu SAS Visual Analytics en Visual Statistics, aanbieden in een SaaS-model met een selfservice portal voor de klanten. Alles draait op een shared platform met dedicated virtuele machines, gehost en beheerd door Amsio. Wereldwijd hebben we nu negen locaties waar we SaasNow kunnen aanbieden, en sinds enkele maanden hoort daar ook de Verenigde Staten bij. Voor ons is dat wel een grote stap, want uiteindelijk is Amerika toch de thuisbasis van SAS. We hebben gezien dat ze met nog veel meer partners willen werken en wij leveren dan de infrastructuur voor die partners en zorgen ervoor dat het hele ecosysteem rondom SAS in stand gehouden blijft.’
Met SaasNow biedt Amsio aan SAS-partners een flexibele en schaalbare cloudoplossing op een pay-per-month basis. Ondernemingen krijgen op die manier via selfservice toegang tot business intelligence en big data analytics zonder zelf te moeten investeren in infrastructuur of licenties. En belangrijk ook voor de eindgebruikers: zonder té afhankelijk te worden van de it-afdeling.
Van Leeuwen is best trots op die samenwerking met SAS: ‘Als kleine organisatie uit Nederland zitten we toch op de voorste bank bij de developercommunity van SAS. Amsio is al meer dan een jaar betrokken bij nieuwe ontwikkelingen en praat regelmatig met de R&D-afdeling van SAS. Zo zitten wij nu in het early adopter-programma van Viya, de nieuwe open architectuur van SAS voor secure analytics management. Viya zal SaasNow in staat stellen grotere cloudoplossingen te implementeren en vlotter met bestaande database-omgevingen te integreren. Het feit dat wij aan SAS veel input hebben gegeven over het omgaan met een cloudstrategie, is zeker niet vreemd aan deze intense samenwerking.’
Eind vorig jaar sloot Amsio een akkoord met Interxion, de Europese leverancier van colocatie datacenterdiensten, om gebruik te kunnen maken van datacenters in verschillende Europese landen. Meteen kon het zijn SaasNow-oplossing in acht landen aanbieden: Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. ‘Een absolute must’, beklemtoont Gerben van Leeuwen, ‘want klanten wensen heel vaak dat hun data in eigen land blijven omwille van een strikte wetgeving, en met Interxion lukt dat perfect. Bovendien kunnen we op die manier ook eventuele latency-problemen vermijden.’
En een paar maanden geleden is daar dus nog het datacenter van Equinix in New Jersey bijgekomen voor de Amerikaanse markt. ‘Dat betekent dat alle SAS-partners en -klanten in de Verenigde Staten nu ook van alle voordelen van SaasNow kunnen genieten: implementatie in amper dertig minuten, flexibele maandelijkse contracten en geen afhankelijkheid van een interne it-afdeling. En de data blijven op Amerikaanse bodem, zoals de wet het voorschrijft.’
Voor Amsio, waar intussen zo’n veertig mensen werken, is dit weer een belangrijke nieuwe stap in zijn internationale expansie. SaasNow is nu beschikbaar in meer dan 190 landen over de hele wereld. Het concept past ook goed in het managed services- en managed hosting-aanbod van Amsio, dat erop gericht is een uitgebreid gamma van clouddiensten aan te bieden, inclusief managed IaaS, mpls-netwerken, firewalls, high-performance storage en servermanagement. ‘De bedoeling is altijd dezelfde’, zegt Gerben van Leeuwen: ‘klanten en partners helpen bij het vertalen van complexe cloud-infrastructuurproblemen naar vlot werkende oplossingen zodat zij zich kunnen concentreren op hun core business.’
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 8, 7 oktober 2016