Stefan van den Berg, oprichter en algemeen directeur van online betaalplatform AfterPay, stopt per 1 februari 2017. Hij wil de weg vrijmaken voor een nog te benoemen opvolger die het bedrijf in de volgende groeifase kan begeleiden. Van den Berg ziet zich meer als iemand die een start-up door zijn eerste levensfase helpt.
Van den Berg bedacht AfterPay in 2010 toen hij nog bij Lacent, de financiële zustermaatschappij van Wehkamp, werkte. ‘Tijdens gesprekken met winkeliers merkte ik dat betalen na ontvangst, toen nog met de papieren acceptgiro, een gewaardeerde betaalvorm was voor zowel consument als retailer. Ik kreeg de kans om vanuit Lacent Afterpay te verzelfstandigen. Na een jaar voorbereiding werd het platform gelanceerd en sloeg het aan.’ In 2014 verkocht Van den Berg AfterPay aan Arvato Bertelsmann. Nu kondigt hij zijn vertrek aan.
‘AfterPay staat voor de uitdaging om zich door te ontwikkelen tot een volwaardige omnichannel betaalvorm’, zegt Van den Berg. ‘Bijvoorbeeld door een AfterPay-app te lanceren waarmee je ook in een fysieke winkel kunt afrekenen. Maar ook door meer vanuit een Europese standaard te gaan werken als platform en merk. Ook moet AfterPay goed blijven inspelen op mobiele trends, omdat mobiles het betaalgedrag steeds sterker beïnvloeden. Ik denk dat een ander type directeur beter geschikt is om AfterPay door de volgende groeifase te leiden.’
Thuiswinkel.nl
Uit recent onderzoek van Thuiswinkel.nl blijkt dat Nederlanders hun online aankopen het meest via iDeal (56 procent) betalen. Daarna volgt de credit card (12 procent) en op gepaste afstand andere middelen, zoals overschrijvingen, acceptgiro’s, machtigingen, pintranscaties en cadeaubonnen alsmede andere online betaalplatformen zoals Paypal, AfterPay en Klarna. Volgens Thuiswinkel.nl is AfterPay een groeiend (achteraf-)betaalplatform, met name in specifieke branches zoals kleding en schoenen & lifestyle.