De Eindhovense chipfabrikant NXP heeft een digitaal partnerprogramma opgezet. ‘We delen kennis en informatie met ruim vierhonderd partners. Goed voor onze klanten en belangrijk voor ons om te kunnen anticiperen op de marktontwikkelingen en trends’, vertelde partnerverantwoordelijke Flavio Stiffan eerder aan Linkmagazine.
De overname van Freescale, die eind vorig jaar werd afgerond, is voor NXP ook op dit gebied een schot in de roos: NXP kreeg er in één klap een uitgebreid netwerk van partners bij. Dit partnernetwerk is geïntegreerd onder de naam NXP Partnerprogramma.
Het NXP Partnerprogramma functioneert volledig digitaal. Toch kan het lidmaatschap ook fysieke voordelen opleveren aldus Stiffan. ‘NXP is regelmatig aanwezig op beurzen en evenementen. Daar presenteren we oplossingen die we samen met onze partners uitgewerkt hebben. Tijdens die events krijgen de partners ook credits en publiciteit.’
Partner worden
Inmiddels telt het ecosysteem vierhonderdveertig deelnemers. Ze zijn verdeeld in drie groepen: een handvol proven partners, een veertigtal premier partners en verder nog eens bijna vierhonderd bedrijven waarmee NXP regelmatig projecten doet. Nog altijd melden zich nieuwe leden, maar niet elk verzoek wordt gehonoreerd. ‘Voor de eerste twee categorieën moet je uitgenodigd worden, bij de laatstgenoemde hanteren we een aantal toelatingscriteria. Bedrijven moeten met NXP-oplossingen werken, hoge kwaliteit leveren en bereid zijn om kennis mee te brengen’, besluit Stiffan.