Hier volgen, naar mijn inziens, de drie regels van bergbeklimmen: 1) het is altijd verder weg dan het lijkt, 2) het is altijd hoger dan het lijkt en 3) het is altijd moeilijker dan het lijkt. Hoewel het verkennen van het technologielandschap minder riskant is dan het beklimmen van een berg, is het inrichten van een datacenternetwerk dat ondersteuning biedt voor de cloud-gestuurde digitale economie, een opgave die om een strikte planning vraagt
Niet alle netwerken zijn even goed. Maar weinig organisaties die een netwerkinfrastructuur inrichten kunnen met een schone lei beginnen. Veel bedrijven hebben te kampen met een legacy infrastructuur die uit zijn voegen barst als gevolg van de uiterst intensieve moderne workloads. Dit kan de bedrijfsprestaties in de weg zitten. Geconfronteerd met een omvangrijk en technisch gevarieerd datacenter heeft de ict-organisatie nog een hele klim te gaan als het aankomt op het transformeren van de netwerkomgeving.
Het grootste obstakel van bedrijven is echter een ict-mentaliteit die de status quo in stand houdt door telkens opnieuw hetzelfde te blijven doen, ongeacht het feit dat er andere en betere resultaten nodig zijn. Deze ‘betere resultaten’ vragen doorgaans om technologie die niet in eigen beheer is ontwikkeld en niet in isolatie functioneert. Bedrijven moeten het gebruik overwegen van een open, leveranciersneutraal technisch kader waarbinnen ze de best mogelijke producten in kortere tijd en tegen lagere kosten kunnen ontwikkelen. Dit technische kader moet bovendien naadloze ondersteuning bieden voor integratie met op vergelijkbare wijze gebouwde, verwante technologieën
Verandering is de nieuwe status quo
In een disruptieve omgeving die het uiterste van het ict-personeel vraagt, is het zaak om ervoor te zorgen dat de onderliggende architectuur van traditionele netwerken ondersteuning biedt voor de sterk gevirtualiseerde en schaalbare cloud-omgevingen waar de digitale economie om vraagt. Het netwerk moet schaalbaar zijn, taken sneller kunnen uitvoeren en, minstens zo belangrijk in staat zijn om de almaar groeiende vraag naar bandbreedte te anticiperen en ondervangen. Hoewel digitale transformatie diverse aantrekkelijke voordelen te bieden heeft, moeten dit soort dynamische netwerkuitdagingen voorzichtig worden aangepakt.
Het inrichten van een geautomatiseerd, open, flexibel en inherent veilig datacenternetwerk vraagt om ingrijpende verbeteringen van de technische mogelijkheden en prestaties. Dat geldt met name voor infrastructuren die diverse geografisch verspreide locaties of cloud-omgevingen omspannen. De enorme datavolumes en snelle gegevensverbindingen die nodig zijn voor het verzorgen van cloud-diensten, zijn onvermijdelijk van invloed op de capaciteit van het netwerk.
Een survivalgids voor het netwerk
Door het kiezen van de juiste architectuur en technologiepartner kunnen zelfs de kleinste bedrijven over een grootste ICT-oplossing beschikken. Deze architectuur moet tastbare en aanzienlijke bedrijfsvoordelen bieden, zeker als bedrijven de concurrentie moeten aangaan met start-ups die met de cloud zijn opgegroeid en over the top (OTT)-contentproviders die een spoor van vernieling trekken door gevestigde markten.
Hier volgen mijn vier suggesties voor het verlaten van uw uitvalsbasis en het inzetten van de klim:
- Virtualiseer en automatiseer uw netwerk: Het ‘slimme’ netwerk vormt tegenwoordig niet alleen de ruggengraat voor de bedrijfsvoering van organisaties, maar levert ook een cruciale bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Network functions virtualization (nfv) is een aanpak die de flexibiliteit en veerkracht kan bieden die nodig is om cloud-omgevingen te ondersteunen.
- Voorzie u netwerk van een open karakter: In een tijd waarin de marktontwikkelingen de netwerkbehoeften dicteren, kan geen enkele leverancier van netwerktechnologie een allesomvattende oplossing meer bieden. Een op open standaarden en technologie van uiteenlopende leveranciers gebaseerde strategie is een goed voorbeeld van de manier waarop de ICT-sector flexibiliteit en keuzevrijheid in de kern van het netwerk inbouwt zonder de beheercomplexiteit te vergroten. Door te kiezen voor een strategie die niet uitmondt in doodlopende paden of afhankelijkheid van een bepaalde leverancier kunnen bedrijven hun infrastructuurcomponenten naar wens inzetten en hergebruiken. Dit voorkomt de noodzaak van ingrijpende vervangingen van niet-open componenten naarmate de architectuur zich verder ontwikkelt.
- Hou het simpel: Ondernemingen kunnen een complexe opzet hebben, maar dat hoeft niet per se voor hun netwerk te gelden. Met het oog op de wildgroei van cloud-gebaseerde streaming-diensten, Byod en IoT is het echter duidelijk dat netwerken ondersteuning zullen moeten bieden voor miljoenen nieuwe verbonden apparaten. Software defined networking (sdn) maakt het mogelijk om netwerktaken te vereenvoudigen door gebruik te maken van softwarefunctionaliteit voor het automatiseren en inrichten van belangrijke netwerkfuncties en het terugdringen, en soms zelfs volledig elimineren, van diverse arbeidsintensieve netwerktaken.
- Mik op de cloud: Om te zorgen voor de broodnodige zakelijke flexibiliteit, snellere aanlevering van diensten en vereenvoudigde bedrijfsprocessen hebben veel organisaties reeds forse schreden gezet met betrekking tot de overstap naar de cloud. Of het nu gaat om publieke, private of hybride omgevingen, cloud-platforms vertegenwoordigen een effectieve strategie voor het realiseren van zakelijke doelstellingen door het aanbieden van geavanceerde diensten met ingebouwde veerkracht, schaalbaarheid en geautomatiseerde, on demand provisioning.
De economie van het netwerk
De exponentiële groei van dienstengerichte platforms blijft zijn stempel op het ict-landschap drukken. Dit staat haaks op de traditionele aanpak waarmee bedrijven zich tot nu toe van de concurrentie onderscheidden. Vanwege de belofte van verbeterde flexibiliteit en operationele efficiëntie beginnen veel bedrijven de cloud nu te zien als katalysator voor zakelijk succes. Het voordeel van de cloud is bovendien dat zij hun investering nauwgezet kunnen afstemmen op de nieuwe golf van zakelijke uitdagingen.
Met een cloud-architectuur die economische hindernissen helpt te overwinnen wordt het netwerk steeds meer als strategisch hulpmiddel gezien. Daarmee groeit het uit van een noodzakelijk bedrijfsmiddel tot een krachtig en kostenefficiënt instrument voor het creëren van zakelijke waarde. Met een nauwkeurige planning van dit traject en een open, op basis van technologie van uiteenlopende leveranciers gebaseerde netwerkstrategie kunnen bedrijven over middelen beschikken waarmee ze als nooit tevoren klanten en eindgebruikers kunnen bedienen.
Tja, leuke pro-cloud publicatie.
Disruptie
De idiotie van het moment heet Disrupt te zijn. Kijken we even naar de betekenis van het woord, disrupt is namelijk gewoon onderbreken, dan moet je toegeven dat het te pas en onpas gebruiken van betiteling zoals disrupt e.d. en variaties op variaties een tikje …. incompetent staat? Ook al probeer je commercieel dan nog zo hard te roepen hoe disrupt je al of niet bent dit te valideren.
Verandering het nieuwe status quo
Ik heb IT altijd als een pracht vehikel gezien, gebruikt, en ook blijf ik dat uitleggen, dat juist veranderingen op een heel verantwoorde wijze plaats te laten nemen. Immers, dit voorspelbare vehikel ontkomt er namelijk niet aan dat je over elke stap, op elk niveau, vooraf gedegen moet nadenken voor je iets in beweging zet.
Doe je dat niet, wordt IT ICT vanzelf wel disrupt.
Wat ik vervolgens mis in het hele stuk? Een duidelijke IT keten strategie wat inrichten en proces betreft. Het is namelijk erg commercieel roepen hoe je iets het beste kan of zou inrichten en waarom dat zo zou zijn. Even terug wijzend naar het gegeven dat de basis onder IT gewoon voorspelbaar is omdat je vrij eenvoudig de keten kunt invullen, ongeacht of je van alle elementen en echelons gebruik zal gaan maken.
Ook de zakelijke processen tussen het zakelijk/commerciële aspect en de inrichting van je IT is vrij standaard, hoe ingewikkeld je daar natuurlijk vanuit commercieel oogpunt dan ook over wil doen. Ook in deze materie en wereld geld, als geen ander, ingewijkkeld is niet interessant maar een gegarandeerde opmaat tot IT fails niet te spreken over de kosten, naam en/of reputatieschade die dat danw eer met zich mee zal brengen.
Is cloud ‘het’?
Ik ben professioneel nog steeds geneigd te stellen, absoluut niet. Ik weet het, weinig commercieel, maar er zijn vele scenario’s denkbaar en waar het om gaat is de beslissing of iets passend is voor een bepaalde organisatie en de toekomst visie van die organisatie.
Use proven concepts
Ook dat gegeven kom ik helaas niet in deze publicatie tegen. Want waarom zou je je laten verleiden tot het implementeren van tal van concepten die nog steeds ‘kinderziektes’ blijken te hebben als je met een groter gemak en eenvoud je bestaande IT mogelijkheden nog steeds kunt uitnutten.
Legacy
Als er al sprake is van legacy dan moeten de IT professionals wat mij betreft de hand in eigen boezem steken. De voorspelbaarheid en inrichting van een vehikel als IT/ICT maakt het een materie bij uitstek te kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Dat betekend ook een idee hebben over toekomstige ‘readyness’ en aangezien we weten dat dat aspect juist niet altijd leeft op het netvlies van ‘de klant’, is misschien het moment wel aangebroken om als IT professional dit gewoon kenbaar te maken richting de klant.
Maar ja, vele hijgende hyperige commerciele geesten in de IT zien juist dat aspect niet zo zitten. Stel je toch eens voor dat je je werkelijk vast legt. Dat scheelt je natuurlijk inkomsten. Onvoorziene omstandigheden levert natuurlijk vele malen meer op.
Toch?
René Civile: wat je zegt is vast gebaseerd op veel ervaring en wat je om je heen hebt gezien. Maar hoe goed we ook zijn in ons vak, de verandering komt toch vaak van buiten en zijn we niet altijd in control om daar gedegen mee om te gaan, ofwel sommige dingen zijn niet te voorzien. Beter worden in het opvangen en doorvoeren van verandering is dus een voorwaarde voor bedrijven om te overleven (als ik het goed begrijp zeg je dat ook in je op een na laatste alinea).
Bij gebouwen kan de architectuur zo vooruitziend zijn geweest dat bij nieuw gebruik alleen de binnenkant gestripped hoeft te worden, maar soms moet je toch echt opnieuw beginnen.
Dank je voor je reactie Leen. IN IT is alles te voorzien en als je toe staat dat ‘onvoorzien’ inbreuk kan veroorzaken op, om het even welk, IT traject, stap, proces, dan ben je daar zelf debet aan.
Het is aan de IT professional de non IT professional inzichtelijk en duidelijk te maken hoe IT zich beweegt en hoe je daar mee om gaat. Je kunt van de non IT wereld nu eenmaal deze kennis niet verwachten, overigens ook niet van menig hijgend hyperige professional zich ophoudend in de IT.
Om mijn standpunt enig nader inzicht bij te zetten bied ik je graag een eenvoudig bruikbaar documentje aan die ik al sinds jaar en dag belangeloos ter beschikking stel. http://www.numoquest.nl/Civile Matrix.pdf
Als je als bedrijf wil overleven, maar dat is echt niets nieuws, in een veranderende markt, zul je moeten innoveren en bijstellen. Behalve als je in de commerciële noodzakelijke toeleverantie zit zoals de nuts als eten, drinken, dak boven je hoofd en zorg. Die blijven onveranderd hetzelfde, behalve dan dat vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd.
IT en hoe IT werkt, blijft gewoon hetzelfde riedeltje al sinds het uitvinden van het wiel. Het doel, de manier waarop mag dan anders zijn, niet de basis waarvandaan je moet kijken en opzetten. Daar kun je natuurlijk een heel ingewikkeld commercieel verhaal van maken, maar je kunt die ook eenvoudig ontdoen van alle hijgerigheid en terug brengen naar de basis van.
me dunkt …
Mijn complimenten Rene – je vasthoudendheid is verbluffend!
Tis net alsof elk menselijk aspect, waaronder o.a. de punten die zijn aangedragen door Leen, je volkomen onberoerd laten.
Hoewel je strikt genomen gelijk hebt zou het maar een dorre, dooie boel zijn op deze aardkloot als iedereen zo zou denken en werken… allemaal die regels waar geen mm van afgeweken mag worden omdat het anders gedaan is met die felbegeerde voorspelbaarheid… pfffff… ik moet er niet aan denken…
Nou valt er tenminste nog iets te beleven… al dan niet op IT gebied…
|-)
“Als je als bedrijf wil overleven, maar dat is echt niets nieuws, in een veranderende markt, zul je moeten innoveren en bijstellen”
Look who’s talking 😉
me dunkt.
Het artikel is een prachtig stuk marketing proza vol van “moesten, zullen, kunnen” rijk aan bergen moderne buzzwords, ik wou dat ik dat kon.
Beste will,
Ik bedien je graag van een antwoord hoor. In de eerste plaats is de materie IT helemaal niet zo ‘vriendelijk’ en dat zie je dan ook weer terug in enige lineariteit van IT professionals vaak. We hebben het hier over sec een professionele benadering natuurlijk en niet een verkoopfeestje… toch?
Ik zal je dan ook op enkele punten hier bedienen.
Open netwerk
Tja, wil je verzekerd zijn van flink wat risico, niet onverlet flink wat rekeningen, dan moet je een open component laten hangen aan je netwerk. Je zet dan de deur op een ‘kier’ die velen weten te vinden en natuurlijk moet je aanvullend veel investeren om te kunnen controleren. Of… je doet net als de hygerige hyper van dit moment, stort google playstore vol met allerhande ‘verrekte handige apps’ om over vier weken tot de conclusie te komen hoe onhandig dat nou net was geweest. Daar hangt wat schoonmaken betreft dan natuurlijk commercieel ook een prijskaartje aan. I know, ik ben een vasthoudende zeur, het staat natuurlijk modern, top, maar bovenal, dynamisch. Eens.
Virtualiseer en automatiseer uw netwerk…. dan?
Feest, echt. Niet alleen dient automatiseren een doel, nee we gaan nu ook dat doel nog eens automatiseren. Wij kunnen namelijk AI al zover inrichtend dat het waterdicht elke hacker van de hoek twee dagen van tevoren aan ziet komen. Die klojoos krijgen bij ons geen kans meer. Lastig minpuntje is dat de cloudleverancier nu net dit laatste niet wil garanderen en de verzekering net dat aspect niet wil dekken. Boeien, who cares.
Uiteraard, en ik meen elke letter van mijn betoog, moet een ieder datgene doen wat die goed dunkt. Reden dat ik dat stel is simpel: Ik hoef de rekeningen van de mishaps niet te betalen, dus het zal wel. Tot daar dan ‘slechts’ my 5 bit. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn. Soit.
Maar laten we dan wel zijn. Jij gaat jouw opdrachtgever garanderen, die mag jou daar natuurlijk ook op afrekenen, dat hetgeen jij oplevert waterdicht is en voor de betreffende organisatie geen problemen zal opleveren? Tenminste, mijn visie op dit aspect is dat je dat professioneel ook gewoon moet kunnen, anders heb je een zeer grote disclaimer.
Een netwerk is namelijk geen ‘strategisch hulpmiddel’ mijn beste Will. Sinds, wat mij betreft, 1995, is IT, ICT en het netwerk dus, gewoon een strategisch onderdeel van de bedrijfsvoering. En juist omdat dit een strategisch onderdeel is van ‘de zaak’, gelden daar volgens mij nu eenmaal een bepaalde kijk en aanpak op.
Komtieweer…..
Omdat elke stap in en met IT afhankelijk is van ‘predestined value’, anders functioneert IT nu eenmaal niet, kun je bijzonder goed plannen, opschalen, inregelen, of welk woord je voor expansie van data wil gebruiken. Daar heb je niet sec cloud voor nodig maar visie. Zakelijke visie want IT is namelijk altijd gewoon een berekening geweest.
Een eenvoudige berekening van investeren vs kostendragen en uiteindelijk het weer terugverdienen van die kosten. Onverlet of men dit nu ROI noemt of niet. Even voor jouw beleving als laatste Will, (<- handschoen toegeworpen....) Als je nu wil weten aan welke wetmatigheden IT is onderworpen, set it up, ik kom het je graag uitleggen, of je het nu interessant vind of niet. Uiteindelijk betaald onze klant de rekening en hebben wij IT professionals, vind ik, toch wel een beetje de plicht onze klanten voor te voorziene en te voorkomen rekeningen te behoeden. Toch?
Tja Rene – nou ben ik aan zet!?
Wat zal ik met die handschoen gaan doen? Opnemen of laten liggen?
En als ik hem opneem, wat gaat dan de insteek zijn? Opnieuw een vlammend betoog over de menselijke kant van de zaak? Met in het verlengde de afwegingen en keuzes waar mensen (inclusief jij en ik) voor staan – IT of non-IT?
Maar stel ik maak een afweging en keuzes, en het blijkt achteraf de verkeerde te zijn, wat dan?
Ga ik dan kijken in hoeverre die fout bij te stellen is? Of steek ik mijn kop in het zand en ga ik stug door? Misschien toch het tweede omdat ik me anders wellicht diskwalificeer als IT-professional en daarmee buitenspel kom te staan?
En stel ik doe toch het eerste, wat voor keuzes gaat mijn omgeving dan maken? Gaan die een rondje zwarte-pieten starten? Hier en daar versterkt met wat juristen om me te doen inzien dat ik toch wel heel erg verschrikkelijk fout bezig ben geweest? Of gaan die me helpen om de zaak toch weer op de rit te krijgen?
Mochten “ze” me inderdaad willen helpen, hoe ziet die hulp er dan uit? Blijft het bij wat goed bedoelde aanbevelingen? Of zijn er ook die de mouwen opstropen en mee de barricades op gaan?
Kortom Rene – ik onderschrijf je wetmatigheden en aanpak op IT gebied; in ieder geval v.w.b. de T van technologie. Want inderdaad, welke technologie het ook is, het is tegenwoordig geen hulpmiddel meer maar een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering! Dus ja, als IT-professional zal ik organisaties dan ook proberen te behoeden voor “minder slimme” keuzes op dat onderdeel van de bedrijfsvoering.
Maar ga ik ooit “sluitend” en “waterdicht” kunnen zijn? Met bijbehorende garanties en schadeloosstelling mocht het achteraf toch niet zo zijn?
Ik heb zo mijn bedenkingen… al was het maar omdat ik als mens zo mijn beperkingen heb. Ik verwacht namelijk niet dat ik onder alle omstandigheden 100% inzicht heb in de factoren uit mijn omgeving die op enig moment een rol kunnen spelen… En mocht dat inzicht er zijn, dan kan het zo maar gebeuren dat ik door de hoeveelheid aan factoren dingen ga missen… laat staan dat al die factoren in mijn directe invloedssfeer liggen…
Kwalificeer ik me daarmee tot een nono op IT gebied? Wie zal het zeggen?
Ik hoor het graag van je… (nieuwe handschoen?)
|-)
Leuke woordspeling Will.
Wat mij betreft ligt er niet eens een handschoen en elke IT prof moet vooral doen wat die goed dunkt natuurlijk. Sec, ik hoef de rekeningen namelijk niet de betalen dus is mij het om het even.
Niemand kwalificeert jou, categoriseert jou, ik al als laatste niet. Ik hou daar namelijk niet zo van. Het enige wat ik kan doen is mensen iets aanreiken en daar mag men iets van vinden, iets mee doen, of niet. In alle gevallen maakt me dat dan weer niet zoveel uit.
IT en sluitend of waterdicht
Laten we het eens zijn hier als we allebei stellen dat de wetmatigheden van IT sluitend zijn? De materie en wetmatigheden werden ooit ook wel eens ‘The Devine Principles’ genoemd. Ze kloppen namelijk gewoon telkens weer.
Wij mensen zijn dit niet. Simpel voorbeeld, ik propageer graag dat je zo vaak je kunt een back up zou moeten draaien, gewoon voor het geval dat. Ik kan je zeggen dat ook ik hier in gebreke blijf met regelmaat en daar dan weer iets op moet bedenken. Excuse me for being human.
Maar als ik terugkerende publicaties zie van onderwerpen die we als IT pro’s toch wel eens een keer onder de knie zouden moeten kunnen hebben, de open deur zogezegd, dan haal ik mijn schouders een beetje op. Volgens mij kan het allemaal een stuk eenvoudiger, begrijpelijker en behapbaarder, voor beide werelden.
Als laatste, stel, ‘just for argument sake’, dat we het eens zouden zijn over het aspect dat IT en de wetmatigheden volkomen zouden zijn, dan is het niet zo zeer meer een kwestie van fouten maken maar of we al of niet toestaan dat externe factoren ons proces kunnen verstoren. Dat is namelijk wat er telkens weer gebeurd.