‘We luisterden onvoldoende naar onze klanten, we hadden vooral oog voor de technologie. Maar nu gooien we het roer om en schenken we meer aandacht aan de businessproblemen, zonder uiteraard onze technologie te verwaarlozen, want die blijft de basis van onze nieuwe aanpak’, aldus Vic Lund, president en ceo van Teradata.
Een ceo die op de jaarlijkse gebruikersconferentie ten overstaan van meer dan drieduizend klanten en partners erkent dat zijn bedrijf verkeerd bezig was, is wel uniek. Toch is dat precies wat Vic Lund deed op de recente Teradata Partners-conferentie in Atlanta. ‘Wij waren te sterk technologiegericht en te weinig gefocust op de business van onze klanten’, gaf hij toe. ‘En dus hebben wij een transitie ingezet om te beantwoorden aan hun verwachtingen en hun problemen. Dat betekent dat wij naast onze eigen technologie ook oog zullen hebben voor fenomenen als Hadoop, open source of NoSQL-databases; oplossingen waar onze klanten vandaag al mee werken maar waar ze vaak nog heel wat support voor nodig hebben. En precies daar willen wij op inspelen met flexibele analytics business consulting en met ondersteuning bij data-integratie.’
Een aanpak die op de conferentie zowel door klanten als partners enthousiast onthaald werd. Ook Jos van Straten, eigenaar van MTC-Logic en end-to-end supply chain expert, laat zich positief uit over de nieuwe richting die Teradata uitgaat. Hij zetelt als enige onafhankelijke industrie-expert in de Product Advisory Council van DCM, Demand Chain Management, de supply chain-applicatie van Teradata, samen met heel wat grote retailnamen zoals Home Depot en JCPenney in de Verenigde Staten en onder meer ook Hema in Europa. ‘Als forecasting-tool is DCM echt een prima product, maar binnen die council kan ik met mijn ervaring in responsiveness nog een nieuwe dimensie toevoegen’, zegt van Straten. ‘Wij vertrekken daarbij van ons Flow&Even-concept waar wij ons niet beperken tot de klassieke supply chain flow die point-of-sale data driven is, Daarbij houden wij er ook rekening mee dat er processen zijn die niet te voorspellen zijn, events dus zoals wijzigende marktomstandigheden of marketingacties. En dat stelt ons meteen in staat om bijvoorbeeld een link te leggen tussen de operationele kant van de supply chain en marketingtoepassingen. Op die manier kunnen we tot een geïntegreerde aanpak komen met een constante feedback naar de marketingjongens om hun agility te versterken.’
MTC-Logic past dit in de praktijk al toe bij meerdere klanten, met meer dan ooit tevoren een focus op de businenesskant van de supply chain, precies in lijn met de nieuwe businessklemtoon van Teradata. ‘We bekijken nu samen met de accountmanagers hoe we bruggen kunnen slaan tussen supply chain en marketing, onder meer vanuit het oogpunt van klantloyaliteit, iets waar onze klanten zich helemaal in kunnen vinden’, aldus van Straten.
Tobias Temmink, technology officer voor Teradata Benelux, sluit zich daar volledig bij aan. ‘Wij merken nadrukkelijk dat we nu in bedrijven waar we op C-niveau contacten hebben, betere resultaten boeken omdat we daar beter kunnen sturen en aangeven hoe ze het maximum uit onze producten kunnen halen. We voelen duidelijk dat zoiets gewaardeerd wordt, we worden echt gezien als een partner die hen komt helpen bij hun probleem en die niet louter een machine komt verkopen en daarmee uit. Teradata is voor hen echt een strategische partner geworden.’
Bill Franks, chief analytics officer bij Teradata, laat er geen twijfel over bestaan: ‘Data worden eindelijk gebruikt als een troef en de hardware is dan niet meer dan een service, in de cloud. Je kan niet langer al je data gewoon in een data lake gooien en hopen dat iemand er wel op zal springen en er iets zal in vinden. Meer dan ooit hangen business en it onderling van elkaar af, en Teradata wil dat maximaal faciliteren.’
Een van de troeven die het daartoe in de strijd gooit is Aster, een tool voor heel complexe businessproblemen zoals churn, predictive parts failure en IoT-analytics. ‘Aster neemt hier de complexiteit weg om de klant in staat te stellen zich te focussen op zijn businessprocessen’, legt John Thuma uit, director of analytics. ‘Het is de ‘last mile of analytics’, volledig geïntegreerd in je business, en het stelt je in staat geld te halen uit dat data lake waar je miljoenen dollars in hebt gestopt. Je kan het vergelijken met de assemblageketen in een autofabriek waar staal, plastic en onderdelen naast de band staan te wachten om er een wagen van te maken. Dat is precies wat wij met data en Aster kunnen doen.’
Teradata Everywhere was een andere belangrijke aankondiging op Partners, een MPP-analytische database die zowel op public clouds, managed clouds als on-premise kan draaien, of in de praktijk: Microsoft Azure, Amazon Web Services, VMware cloud en Teradata’s eigen cloudaanbod. ‘Het is simpel’, stelt Oliver Ratzesberger, executive vice president en chief product officer. ‘Teradata Everywhere betekent dat exact dezelfde Teradata-database op al die platformen kan worden geïmplementeerd. Bedrijven kunnen hun energie volledig steken in het draaien van hun analytics om hun business te verbeteren in plaats van de compatibiliteit tussen al die omgevingen uit te dokteren. Het is tevens de opstap naar Borderless Analytics, zeg maar, een ander nieuw product dat je in staat stelt je analytics probleemloos van het ene cloudplatform naar het andere te verschuiven met een absoluut minimum aan downtime.’
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 8, 7 oktober 2016