We hebben het graag over de toekomst van technologie. Over de bewegingen die grote spelers als Microsoft, Apple en Google gaan maken en wat de specificaties van de gadgets van morgen zullen worden. Ook in de media zijn het de laatste versies van hardware en softwarepakketten die de artikelen domineren. Eigenlijk is dat heel vreemd.
Waarom vreemd? Toen ik tijdens Citrix Solution Day 2016 in zowel Mechelen als Nijkerk vroeg hoeveel mensen in de zaal de laatste versie van onze Xen-producten gebruiken, gingen maar een paar vingers omhoog. En dat terwijl we toch met z’n allen graag over de toekomst praten. Bizar eigenlijk, als we zelf nog midden in de technologie van gisteren verwikkeld zitten. Wat voor zin heeft het dan om als it-organisatie vooruit te denken richting 2020?
Bedrijven willen die sprong naar het laatste en meest actuele op Iitgebied wel maken, maar ze kunnen het gewoonweg niet. Ze stellen migraties en projecten uit, terwijl ze wel mogelijk zijn als je maar de juiste hulp weet te vinden. Om in it-termen te blijven: probeer nou niet zelf je servers, apps en services te bouwen, maar laat een ander die investering doen. Betaal alleen voor wat je kunt gebruiken. Dat is de it van de toekomst.
Leveranciers horen niet te dicteren wat klanten moeten aanschaffen en vervolgens aan te sturen op vervanging. Als wat je nu hebt aan enterprise applicaties prima werkt voor het doel dat het dient, dan hoef je het ook niet om te bouwen naar SaaS. Het moet alleen niet zo zijn dat je dringende zaken die de business wél nodig heeft laat liggen, omdat je het zelf niet goed voor elkaar krijgt. ‘Haastige spoed is zelden goed’ is ook een populair tegeltje in de it-wereld en daar moeten we echt van af. Snelheid is wel degelijk belangrijk tegenwoordig en als de organisatie het met die spoed niet goed kan leveren, is het zaak de hulp in te roepen van partijen die het wel kunnen. Daar zijn ze voor, tenslotte.
In een wereld met tal van devices en delivery-modellen is het toch al niet meer de organisatie die de keuzes bepaalt, maar de eindgebruiker. Bovendien is de kennis van al die oplossingen voor organisaties niet bij te houden. De kennis ligt bij de gespecialiseerde leveranciers, die met de moderne cloud-technieken managed services kunnen aanbieden, liefst onafhankelijk van een bepaald platform.
Voor eindgebruikers is het om het even hoe een applicatie op zijn device terechtkomt, als het maar werkt op een manier waar hij zich prettig bij voelt en als het maar werkt op het device dat hij zelf gekozen heeft. Wij krijgen vaak vragen over de samenwerking met Microsoft en hoe Citrix in een toenemende ‘mobile-first’-wereld relevant kan blijven, maar dit is juist waar wij een toegevoegde waarde bieden: dat we oplossingen kunnen leveren op elke onderliggende architectuur met alle denkbare security-eisen naar elk denkbaar device, omdat het voor ons niet uitmaakt om welk platform het gaat. De samenwerking met Microsoft verandert wat dat betreft niets aan onze compatibiliteit met Linux, Mac of Chrome.
Het gaat om de ervaring van de eindgebruiker. En dat it de flexibiliteit heeft om de apps en data aan te bieden die zij wensen, op een manier die past in de beleidslijnen die voor de organisatie gelden. Daarom zetten we ook in op federated toegang voor alle Citrix-services, zodat je ook met je Google-account bij je spullen kunt en bedrijven niet langer eigen user-id’s hoeven beheren. Daarom laten we it vrij in het delivery-model: on-premises, cloud, of een oplossing leunend op de cloud; de keuze is aan jou. Maar alsjeblieft, blijf vandaag niet langer uitstellen wat je beter door een ander kunt laten doen.