Tjip, ontwikkelaar van frontoffice-software voor de financiële wereld uit Delft, past het Ensemble-platform van Intersystems toe als Enterprise Service Bus (ESB). Het gebruik van deze ESB van de Amerikaanse automatiseerder is in Nederland buiten de zorgsector vooralsnog uitzonderlijk. Tjip komt voort uit een groep softwaremakers die onder andere werkten aan Chipper, één van de chipkaarttechnologieën voor elektronisch betalen aan het eind van de vorig eeuw.
Tjip ontwikkelt front-office-oplossingen waarmee de bancaire- en verzekeringssector met behoud van hun backoffice-legacy nieuwe producten kunnen aanbieden. Denk aan een vernieuwde voorkant in de vorm van een portaal voor consumenten, intermediairs of andere belanghebbenden. Daarbij gebruikt het softwarebedrijf het Ensemble-platform om de koppeling tussen front- en back office te realiseren.
Deze Enterprise Service Bus (ESB) van de Amerikaanse automatiseerder Intersystems is vooral in de zorgsector breed in gebruik. Mondiaal worden meer dan 450 miljoen patiënten dagelijks geholpen met systemen, gebaseerd op Intersystems-software. Zo laat het Ensemble-integratieplatform uiteenlopende zorginstellingen al hun informatie (data, tekst, scans, enz.) op een effectieve manier gebruiken door het efficiënt koppelen van verschillende informatiesystemen.
Het in Delft gevestigde Tjip (circa tachtig man) heeft de ESB-technologie van Intersystems nu ook in de financiële wereld geïntroduceerd. Een team van acht medewerkers is inmiddels voor dit specialistische werk opgeleid.
Datastromen
Volgens productmanager Bram Nawijn vormt het Ensemble-platform een goede aanvulling op de eigen architectuur. ‘Onze klanten bepalen mede welke software-instrumenten wij inzetten bij de realisatie van een systeem. De rijke functionaliteit van Ensemble maakt de acceptatie binnen onze klantenkring hoog. Met dit ESB-platform kunnen we probleemloos aansluiten op de buitenwereld zonder ons te hoeven bekommeren om de verschillen in en het updaten van communicatieprotocollen en de routering en afhandeling van het berichtenverkeer. Dat doet de ESB, waarin voor zover niet pasklaar aanwezig, koppelingen snel op maat zijn te ontwikkelen.’
Daarnaast, stelt Nawijn, logt de ingebouwd database van Ensemble al het berichtenverkeer, waardoor de datastromen nauwkeurig zijn te traceren. Deze eigenschap is belangrijk voor partijen in de financiële wereld die hun handelen voortdurend moeten verantwoorden.
Klanten
Tjip is onder meer betrokken geweest bij het opzetten van Meetingpoint, een platform voor het elektronisch berichtenverkeer tussen negen grote verzekeringsmaatschappijen en hun intermediaire kanaal voor het aanvragen, inzien en muteren van polissen. Het berichtenverkeer verloopt via AFD, een protocol afgeleid van XML. Door het gebruik van Ensemble kunnen de ontwikkelaars van Tjip zich concentreren op de functionaliteit aan de voorkant, het portaal waarmee de tussenpersonen en de verzekeraars gegevens uitwisselen.
Daarnaast heeft Tjip Ensemble onder meer ingezet bij werkzaamheden voor alarmcentrale Eurocross Assistance, een onderdeel van het assurantieconcern Achmea. Ensemble vormt hier het technologisch hart van het portaal waar verzekeraars, verzekerden en de betrokken hulpverleners, met elkaar communiceren op basis van een reisverzekeringspolis. Inmiddels is er ook een apart portaal ontwikkeld waarmee de verzekerden via apps op hun mobiele apparaten direct informatie kunnen ingeven en opvragen. Het voornemen is om ook de koppelingen met de overige systemen in het ESB-platform op te nemen, zodat er slechts één schakelpunt overblijft.