Op 1 november worden de digitale administratieve controles op de uitbetaling van het persoonsgebonden budget weer ingevoerd. Anderhalf jaar geleden werd er een nieuw systeem in gebruik genomen om deze administratieve controles uit te voeren en sindsdien zorgt het voor grote problemen.
De Sociale Verzekeringsbank is verantwoordelijk voor de uitkering van de persoonsgebonden budgetten, waarmee zorgbehoevenden hun zorg kunnen betalen. De problemen stapelden zich echter op toen bleek dat hulpverleners vaak lang op hun geld moesten wachten, als het al werd uitbetaald. Om deze problemen het hoofd te bieden, werden de controles versoepeld en online zelfs gedeactiveerd. Nu zou elke zorgbehoevende uiterlijk binnen dertig dagen zijn pgb uitgekeerd krijgen. Inmiddels heeft staatssecretaris Van Rhijn de Sociale Verzekeringsbank gepasseerd en brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland de opdracht gegeven een nieuwe pgb-website te ontwikkelen. Deze website moet ervoor zorgen dat zorgbehoevenden hun geld digitaal kunnen beheren en verdelen.
Nu de uitbetaling van het pgb weer op de rit komt, wordt het tijd om de controles weer aan te scherpen. Een van de redenen waarom anderhalf geleden juist voor de Sociale Verzekeringsbank werd gekozen, was omdat de bank zich kon richten op het detecteren van fraude en het verbeteren van de klantvriendelijkheid. Het is daarom jammer dat dit juist een administratieve rompslomp betekent. Het merendeel van de pgb-aanvragen bleek door de aanvrager niet volledig correct te zijn ingevuld. En een fout is snel gemaakt als je 65 pagina’s aan formulieren moet invullen met adressen, rekeningnummers en handtekeningen. De vrees van het kabinet lijkt daarom gegrond dat vanaf 1 november weer veel uitbetalingen worden geweigerd omdat niet goed ingevulde formulieren zonder pardon worden geblokkeerd. Het gevolg is dat veel hulpbehoevenden niet de zorg kunnen inkopen die ze nodig hebben én dat zzp’ers werkzaam in de zorg maanden op hun geld zitten te wachten.
Zorg voor geautomatiseerde beslissingen
Misschien wel het grootste pijnpunt van dit probleem is het feit dat het controleren en goedkeuren van pgb-aanvragen niet zo tijdrovend en ingewikkeld hoeft te zijn. Door middel van geautomatiseerde beheersystemen kan er een eind worden gemaakt aan de complexiteit van het controleren en goedkeuren van de aanvragen.
Deze systemen maken het mogelijk voor niet it’ers om geautomatiseerde bedrijfsregels aan te passen en vergoedingssystemen te bewerken. Het handmatig doorvoeren van geautomatiseerde beslissingen, zeker bij honderdduizenden berekeningen per maand, kan weken duren. Geautomatiseerde systemen doen dit, foutloos, binnen een paar uur.
Deze systemen kunnen tevens razendsnel menselijke fouten in formulieren opsporen en aangeven. Daarnaast kan het systeem mogelijke suggesties voor verbetering bieden. Stel dat een zorgbehoevende een fout maakt in een rekeningnummer, dan kan dit meteen worden geverifieerd en behandeld en wordt voorkomen dat het formulier wordt geweigerd. Op deze manier worden alle pgb’s veel sneller behandeld.
De problematiek was staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid ook een doorn in het oog en de reden waarom hij op zoek is gegaan naar een andere oplossing. Die is dus voorhanden. Met de implementatie van een geautomatiseerd beheersysteem moet de problematiek rondom het uitkeren van de persoonsgebonden budgetten uit de wereld kunnen worden geholpen. Aanvragen worden sneller en accuraat behandeld en mogelijke fouten direct opgespoord. Zo krijgen hulpbehoevenden sneller hun budget en zitten zorgverleners niet maanden op hun inkomsten te wachten. Op deze manier kan worden voldaan aan de doelen die door het kabinet zijn gesteld: fraudedetectie en verbeterde klantvriendelijkheid.