Het is bijna zover! Op 1 november vindt de spectaculaire uitreiking van de Computable Awards 2016 plaats in het Utrechtse Beatrix Theater. In deze reeks spreken we met de genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de belangrijkste dinsdagavond van het jaar. Deze keer spreken we met Yann Toutant, general manager Econocom Nederland.
Hoe kijkt uw organisatie terug op het eerste halfjaar van 2016 en wat is u in de markt het meeste opgevallen?
‘Kijk ik naar de markt van het afgelopen halfjaar, dan zie ik dat veel digitale spelers hun ecosysteem willen uitbreiden; ze moeten daarvoor verbintenissen aangaan met de juiste partners, willen ze de digitale belofte kunnen waarmaken. Er is een enorme toename in de vraag van klanten naar producten en diensten die ‘as a service’ worden aangeboden. De grote vraag hierbij is: wie is dan de eigenaar? Pas als je eigenaar van deze producten bent, is het mogelijk om ze ‘as a service’ aan te kunnen bieden. Veel organisaties willen hun klanten flexibele digitale ondersteuning bieden, maar omdat het eigendom van de hiervoor noodzakelijke infrastructuur geen onderdeel is van het primaire businessmodel, rijzen de kosten al snel de pan uit. Neem bijvoorbeeld een school die haar leerlingen digitaal onderwijs aanbiedt. Zij investeren in de digitale leermethoden, maar willen liever geen eigenaar zijn van alle tablets die de leerlingen nodig hebben. Deze tablets worden dan door Econocom ‘as-a-service’, inclusief de verzekering en het onderhoud, tegen een vast tarief per periode aangeboden.’
‘Als ik naar de ontwikkeling van onze eigen organisatie kijk, dan zie ik dat we als Econocom Nederland en onderdeel van het internationale Econocom Group, steeds zelfstandiger en autonomer opereren. Waar we voorheen veel met shared service centers werkten, bieden we onze klanten nu zelf deze ondersteuning. Dit geeft ons meer flexibiliteit en snelheid bij het nemen van beslissingen. We hebben hiermee een agile organisatie gecreëerd. Ook zijn er nieuwe functies in het leven geroepen, zoals de services operations manager en de business partner manager.’
Wat heeft uw organisatie dit jaar allemaal gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren?
‘We zijn het afgelopen jaar zelf vergaand gedigitaliseerd. Zo gebruikt ons managementteam tijdens vergaderingen geen papier en geen printers meer. Ook de contracten zijn zoveel mogelijk gedigitaliseerd. Maar het is meer dan ‘papierloos werken’; we werken aan de digitalisering van al onze processen.’
Hoe kijkt uw organisatie naar de ontwikkelingen in de markt op zich?
‘Door de digitalisering, de snelle opkomst van het Internet of Things (IoT) en de explosie aan data, wordt veiligheid steeds belangrijker. Dat kun je onder meer zien aan het feit dat wanneer je een it-bedrijf overneemt, je gemiddeld vier tot vijf keer de winst betaalt, waar dat bij de overname van een in security gespecialiseerd bedrijf vaak op kan lopen van vijftien tot twintig keer de winst. De digitalisering en het IoT zorgen voor veel nieuwe beveiligingsissues in organisaties. Deze ontwikkelingen zetten allerlei deuren open naar onze netwerken, omdat er veel meer access points zijn bijgekomen. Wanneer een medewerker bijvoorbeeld zijn smartphone verliest, dan heeft de vinder in veel gevallen toegang tot zakelijke en misschien zelfs privacygevoelige informatie. Omdat steeds meer apparatuur ‘connected’ wordt, kunnen kwaadwillenden zich ook tot steeds meer apparatuur toegang verschaffen. Je moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat hackers je zelfrijdende auto hacken, terwijl je onderweg bent…’
Hoe ontwikkelt uw bedrijf zich richting de toekomst en welke concrete stappen gaan jullie hiervoor op korte termijn nemen?
‘Ook voor ons geldt dat wij ons ecosysteem aan het uitbreiden zijn en onze klanten nog meer toegevoegde waarde willen bieden. Het gaat ons om het verrijken van de waardeketen. Er zijn nog veel bedrijven en dienstverleners die de omslag naar ‘as a service’ kunnen maken. Wij ondersteunen daarbij, bijvoorbeeld met de integratie van digitale apparatuur in het onderwijs. Dat gaat niet alleen om de devices zelf, maar ook om de verzekering van de apparatuur en data, het beheer op afstand en zelfs de content. Voor twintig euro per maand hebben leerlingen apparatuur met software die altijd up to date is en wanneer het apparaat gestolen wordt, dan ligt er binnen drie uur een nieuwe voor ze klaar. Of neem bijvoorbeeld onze meeting room service, waarbij je vergaderruimtes afneemt als dienst en je alleen betaalt naar gebruik. In moderne vergaderruimtes is veel digitale apparatuur aanwezig en dat kunnen wij nu allemaal als dienst aanbieden, inclusief de ruimte zelf. We zijn zo als het ware een one-stop-shop voor vergaderruimtes. En dat geeft een antwoord op de vraag: wie gaat de eigenaar zijn? Dat zijn wij. Onze klant neemt simpelweg een service af en vult daarmee zijn digitale transitie in.’
Wat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen (half) jaar?
‘Voor ons was het hoogtepunt dat een van onze klanten naar de beurs ging. We hebben intensief samengewerkt aan de snelle groei van dit bedrijf en veel bijgedragen aan hun positie als marktleider. De beursnotering vervult me dan ook met trots: het is immers het bewijs dat de digitale strategie van deze klant zich uitbetaalt en dat onze dienstverlening organisaties echt verder helpt met hun groei en ontwikkeling.’
Wat was een belangrijke les voor jullie het afgelopen (half) jaar?
‘De belangrijkste les is dat we gezien hebben dat onze strategie en onze missie werken in de praktijk. Econocom wil de digitale transformatie versnellen en we zien dat dit nu ook de belangrijkste behoefte is onder onze klanten. De digitale transformatie is een gegeven. Het was iets dat moest gebeuren en de meeste bedrijven werken nu aan hun digitale strategieën. Een jaar geleden waren er nog veel meer onbeantwoorde vragen. Voor ons toont dit aan dat de strategie die we drie jaar geleden formuleerden, goed aansluit op de marktbehoeften van vandaag de dag. De les is dan ook: soms moet je geduld hebben. De enige sector die nog achterblijft is de bankensector. Banken zijn nog te conservatief als het om het financieren van de digitale transformatie gaat.’
Wat betekent een nominatie voor de Computable Awards 2016 voor uw organisatie?
‘Onze marketingcommunicatiestrategie is erop gericht om een autoriteit te worden in onze sector. De nominatie is voor ons een bevestiging dat de markt ons als kennisautoriteit begint te zien. Dat is hele waardevolle feedback, we zitten op het goede spoor en we zijn dan ook erg trots dat we genomineerd zijn.’
Computable Awards 2016
Econocom is genomineerd voor de Computable Awards 2016 in de categorie ‘Digital Company van het jaar’. Daarnaast is ceo Yann Toutant genomineerd in de categorie ‘CEO van het jaar’. Op 1 november 2016 maakt Computable de winnaars bekend tijdens een spectaculaire awardsshow.