Tot aan de maan. Als je alle digitale informatie op cd-roms zet en er een stapel van maakt, dan reikt die tot aan de maan. Vijf keer, wel te verstaan. En dat was in 2013, terwijl de hoeveelheid data elke drie jaar verdubbelt, zo vertelt Jeff C. Brightlight, divisie cio bij Fictious, mij in een vraaggesprek. Grote internetbedrijven verdienen goud geld aan die grote bergen data, ofwel Big Data. Dat realiseerden wij ons ook en zijn daar mee aan de slag gegaan. Hoe?
Op 18 augustus jongstleden schreef ik mijn blog ‘Digitale transformatie is als schaken op 5 borden‘ waarin ik divisie cio bij Fictious Jeff C. Brightlight in de schijnwerper zette. Hier het tweede deel van mijn ‘gesprek’ met he’.
Allereerst wilde ik van hem weten hoe Fictious data ten gelde maakt. ‘Welke gevaren schuilen er in big data voor ons huidige verdienmodel? Dat is eigenlijk de eerste vraag. De volgende is uiteraard welke kansen big data biedt voor de onderneming – hoe kom je van big data naar big impact? Voor de beantwoording van die vragen hebben we ons gericht op drie aandachtsgebieden. Dat zijn klantbeleving, efficiëntere bedrijfsprocessen en nieuwe verdienmodellen. Hoe we dat gedaan hebben, dat vertel ik later nog wel eens. Leuker is het, denk ik, om een voorbeeld te geven van de resultaten.
‘Een van onze producten is een levensgrote 3D-scanner. Een soort van pashokje waar je in gaat staan en dan wordt je lichaam digitaal vastgelegd. Vervolgens kun je jezelf als een soort Mini-Me laten printen in 3D – in kunststof uiteraard. Perfect in kleur en zelfs de textuur van je kleding of je haar is voelbaar. Erg leuk natuurlijk, maar we beseften ons dat die data bijzonder interessant is voor kledingmerken die online kleding verkopen. Met de data uit onze scanner kunnen ze nu altijd de juiste maat leveren. Of jou virtueel aankleden, zodat je kunt zien of iets je staat. Daarmee leren ze ook weer over de voorkeuren van hun klanten. Overigens ben je zelf baas over jouw gegevens. Jij moet het toestaan dat jouw data gebruikt wordt.’
‘We zijn onze 3D-scanners nu verder aan het uitrusten met meetinstrumenten waardoor we nog meer gegevens – geanonimiseerd – kunnen verzamelen zodat ze interessanter worden voor bijvoorbeeld wetenschappers. Overigens kunnen we eigenlijk pas echt over big data spreken, zodra zij die gegevens gaan combineren met andere bronnen en gaan correleren.’
Verbetering van (eind)klantbeleving
‘Onze klanten zijn over het algemeen erg goed te spreken over onze scanner. Maar afgelopen week merkten we op sociale media gemor over kleding die toch terug gestuurd moest worden omdat het niet paste. Daarvoor gebruiken we SAP Hybris Cloud for Social Engagement. Dat gemopper bleek eigenlijk alleen voor te komen in één bepaalde regio. Toen we onze klanten in die regio benaderden, kregen we er uiteindelijk twee aan de lijn die ons eigenlijk al hadden willen bellen omdat hun scanner kuren vertoonde. En dat was dan weer terug te herleiden naar een 3D-printshop die de reserveonderdelen niet volgens onze voorschriften printte. Het feit dat wij aanklopten bij onze klanten vóórdat ze hun probleem bij ons hadden gemeld, dat heeft juist weer veel positieve reacties opgeleverd op de sociale media.’
‘Reserveonderdelen op voorraad houden en op locatie krijgen is een kostbaar gebeuren, moet je weten. Daarom laten we ze al een tijdje 3D printen – ook de metalen onderdelen overigens. Onlangs hebben we demo gezien van SAP’s Asset Intelligence Network (AIN), dat gebouwd is op het SAP Hana Cloud Platform (HCP). De stap die we nu willen zetten is om met sensors de status van een paar cruciale onderdelen te monitoren zodat er al vóór dat het onderdeel het daadwerkelijk begeeft, een signaal gaat naar de 3D-printshop om het onderdeel te printen en op te sturen. Per drone, uiteraard.’
Zelf vragen stellen aan Jeff of zijn biografie downloaden? Dat kan hier.