Iedere organisatie heeft zijn eigen benadering als het gaat om technologie. Waar de een zijn technologie liever zelf ontwikkelt, besteedt een ander ontwikkeling en beheer uit aan één of meerdere partners. Maar in de praktijk is het zo dat vrijwel iedere organisatie wel met een technologiepartner samenwerkt als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe diensten, of die nou voor intern of extern gebruik zijn.
Ik heb de afgelopen jaren met talloze managers gesproken die zich bezighouden met de invulling van de technologische strategie van hun bedrijf. Omdat ze steeds beter snappen hoe de cloud hen kan helpen hun bedrijf te veranderen, hebben velen hun kijk op partnerschappen herzien. In deze post deel ik mijn kijk op hoe het technologisch ecosysteem door de cloud verandert. Het is tevens de eerste post van een miniserie over het aangaan van partnerschappen.
Krijg grip op het ecosysteem
Ik verbaas me nog regelmatig over hoe snel het ecosysteem rondom de cloud groeit. De afgelopen vier jaar was ik steeds aanwezig bij AWS re:Invent, en iedere jaar was de partnerexpo weer fors groter dan het jaar ervoor. Tussen 2012 en 2015 verdubbelde het aantal stands, en waar ik in het begin een uur besteedde aan het kennis nemen van de nieuwste innovaties, neemt dat nu een dag in beslag. Wat mij betreft zijn dit soort events bij uitstek geschikt om te zien waar de markt naartoe gaat.
Met het alsmaar groter wordende ecosysteem van technologieproviders kan het lastig worden om door de bomen het bos nog te zien en de juiste partner voor jouw specifieke behoefte te vinden. Aan de andere kant kan het feit dat meerdere aanbieders om jouw aandacht vechten natuurlijk ook voordelig uitpakken.
Transformeer je cultuur
Het is hoe dan ook bemoedigend om te zien dat grote bedrijven tegenwoordig meer en meer open staan voor partnerschappen met kleinere, flexibele partijen. Bedrijfjes die hun sporen misschien nog niet verdiend hebben, maar wel precies de diensten ontwikkelen en aanbieden die grote organisaties nodig hebben. Toen ik zo’n vijftien jaar geleden belast was met de inkoop van technologie voor mijn bedrijf, werd me gezegd dat ik alleen met de grote, ‘bewezen’ bedrijven in zee mocht gaan. Tegenwoordig zie ik grote bedrijven uit de Fortune 500 de handen ineenslaan met bedrijfjes die jonger zijn dan mijn vierjarige dochter. In sommige gevallen transformeert dat hun hele business.
Veel ict-managers die hun bedrijven naar een digitale toekomst leiden waarin de klant op de eerste plek staat, zien dat dit proces sneller gaat als ze enkele van de culturele aspecten overnemen die horen bij jongere, ‘in de cloud geboren’ providers. Toen ik cio bij Dow Jones was, was dat een van mijn belangrijkste redenen om met AWS een partnerschap aan te gaan. Ik wilde net als Amazon over tools kunnen beschikken waardoor we wendbaar zouden worden en meer op de behoeften van de klant zouden kunnen focussen.
Ook wilde ik graag een cultuur van DevOps instellen, die experimenteren bevorderde. Veel van deze generatie jonge providers, zoals 2nd Watch, Cloudreach, Cloud Technology Partners, Minjar, New Relic, App Dynamics, Chef, Puppet, CloudEndure, gaat het zakelijk erg voor de wind, juist omdat ze volop experimenteren met de cloud.
Vind bewezen partners
Dat wil overigens niet zeggen dat de grote bestaande, meer traditionele it-dienstverleners en de tooling die zij aanbieden niet ook in rap tempo evolueren. En in sommige gevallen kan het ook gewoon handig zijn om een bestaande relatie te gebruiken om je business of cultuur te veranderen. Zo kondigde AWS eind vorig jaar een nieuw partnerschap met Accenture aan, waarin we samenwerken om grote bedrijven te helpen met de stap naar de cloud, big data, analytics en IoT. Maar wat de kijk van jouw organisatie op partnerschappen ook is, en of je nu liever met een grote, bewezen of een kleine, experimentele partij samenwerkt, het belangrijkste blijft toch dat je een partner selecteert die je zakelijke doelen snapt.