Philips heeft er fundamenteel voor gekozen om zich op te splitsen in twee bedrijven: HealthTech en Lighting Solutions. Binnen Philips HealthTech wordt gewerkt aan de ideale patiëntervaring door nieuwe oplossingen te zoeken die de zorg wereldwijd verbeteren en uitbreiden. Voor de jury van de Computable Awards 2016 aanleiding om deze digitale transformatie te nomineren in de categorie Digital Innovation of the year.
Digitaal is voor Philips HealthTech bij deze ambitieuze omvorming van groot belang. Tijdens het uitzetten van de strategie worden al stapsgewijs resultaat getoond. In 2012 werd er een business case ontwikkeld voor drie jaar. Ook werden er benchmarks gedaan met vergelijkbare bedrijven binnen en buiten de branche.
Het project besloeg de volledige Customer Decision Journey en bestond uit vijf grote blokken: Demand Generation, eCommerce, Post-Sales, Analytics (romi, return on marketing investment) en New Digital Propositions. Via een Agile-methode werd een meerjarig programma uitgerold en er moest flink geïnvesteerd worden in back-end it-systemen als Eloqua, SFDC, Hybris en CQ5.
Versnellen veranderproces
Binnen de digitale transformatie waren vertegenwoordigers betrokken van zowel Health Care en ook in Consumer Lifestyle. In deze ‘business group’ vond de werkelijke kanteling plaats van traditionele marketing richting het digitale stuk. Daarbij was er een groot verschil tussen hoe ze bij Consumer Lifestyle naar digital kijken en hoe ze bij Health Care nog heel erg traditioneel bezig zijn. Die twee krachten komen nu samen. Dat helpt Philips HealthTech in het versnellen van het veranderproces.
Na de aankondiging dat HealthTech en Lighting Solutions twee aparte bedrijven werden, is besloten één centraal digitaal team samen te stellen. Er ontstonden een ‘business group’ die de digitale activatie ging sturen en ook kwam er een group level om de digital enablement en strategie te drijven. Health Care en Consumer Lifestyle zijn onderdeel van de business group en zijn verantwoordelijk voor de klantervaring, websites, content, mobile, crm, e-sales, search, social en analytics. Binnen Health Care is voor het eerst een Philips HealthTech consolidated digital roadmap gerealiseerd.
Juryoordeel
De jury van de Computable Awards 2016 vindt het knap dat Philips HealthTech heeft weten te veranderen van schroeven draaien naar informatiesoftware. Vooral het voorspellen van diagnose is erg interessant. Het mechanisme dat is gehanteerd is niet wezenlijk anders dan de rest, maar Philips weet zich wel te onderscheiden op maatschappelijk vlak. Philips schuift zijn traditionele en emotionele roots weg, dat zegt wat. De core business gaat eruit, dat zegt iets over deze transformatie, en daarom is dit een terecht genomineerde in de categorie Digital Innovation of the year.