De digitale revolutie gaat ook banken flink raken. Fintech kost daar banen. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De ING schrapt zevenduizend banen waarvan bijna een derde (2300) in Nederland. Flink meer dan een derde (3500 banen) van de geplande reductie wordt in België gepleegd. De opgegeven reden is de verdere digitalisering van de bank. Daar maakt de Nederlandse financiële instelling zo’n achthonderd miljoen euro voor vrij.
Terwijl banken van oudsher al vroeg aan de automatisering zijn gegaan, lijkt er nu sprake van een achterstand op digitaal gebied. Ook ABN Amro, Rabobank en de Duitse Commerzbank voeren verse reorganisaties door, schrijft de Volkskrant. Nieuwe digitale concurrenten ondermijnen het traditionele businessmodel van de ‘oude’ banken. Daar bovenop dreigt de verwachte revolutie van fintech, blockchain en kunstmatige intelligentie (ai) nog te komen. Dit gaat nog veel meer bankbanen kosten. Wat vind jij?
Het concept bank is outdated dus die mogen ook wel opgedoekt worden.
Ja, FinTech zal zeker banen kosten in de banksector, dat zien we nu al. Of preciezer gezegd: dat zien we in in de ‘traditionele’ banksector. Banken hebben geen keus: als ze doorgaan met hun traditionele bedrijfsprocessen en aanpak gebaseerd op persoonlijk klantcontact en processen met meerdere niveaus van menselijke beslissers, leggen ze het af tegen snelle digitale nieuwkomers in de financiële sector. Nieuwkomers die bankdiensten en -producten aanbieden die aansluiten op de verwachtingen van de klant van vandaag en morgen: mobiel, real-time en (vrijwel) gratis.
Iets vergelijkbaars hebben we al eens zien gebeuren, met traditionele organisaties die niet snel genoeg overstapten op online dienstverlening en het moesten afleggen tegen snelle en slimme online startups.
Banken moeten daarom werk maken van hun digitale transformatie en op zoek gaan naar nieuwe businessmodellen waarbij de financiële diensten zelf uiteindelijk misschien pas op de tweede plaats gaan komen. Tegelijkertijd zie je dat de vele FinTech-startups juist enorm snel groeien en zo weer zorgen voor nieuwe banen. Maar dat is natuurlijk schrale troost voor de bankmedewerker die zijn of haar baan ziet verdwijnen.
Het concept bank is niet outdated. Dat daar nog mensen moeten werken is outdated. Het kan allemaal volledig automatisch, al jaren..
Sterker nog, ik durf te stellen dat hoe minder mensen er werken bij banken, hoe minder er mis zal gaan.
Goed gecontroleerde financiële instellingen, die zorgvuldig met jouw zuur verdiende geld omgaan, waar je je geld kunt parkeren (sparen, pensioen) en waar je geld kunt lenen (hypotheek), zijn nog steeds nodig. We willen niet terug naar de ruilhandel van de prehistorie.
Maar de financiële instellingen die jou financiële wanproducten hebben aangesmeerd, en die mooi weer spelen van jouw zuur verdiende geld, daar kunnen we zonder. Sterker, die mogen van mij verboden worden, de AFM mag daar van mij gehakt van maken.
Wat we nodig hebben, zijn nuttige en simpele financiële producten, die zo eenvoudig zijn dat je ze aan een kleuter kunt uitleggen. Wanneer een 6-jarige het (concept) niet snapt, dan deugt het product niet, en mag het niet in de markt worden gezet.
Simpele producten kunnen met simpele middelen geautomatiseerd worden. Het enige complexe mag de beveiliging zijn.
Simpel, eenvoud, nuttig, dat zijn de steekwoorden van De Bank 2.0. Dat kan in goedkope kantoortjes van beton en baksteen, daar heb je geen marmer en goud voor nodig.
Het i heel eenvoudig….
De universele principes achter automatiseren zijn heel helder….
Automatiseren;’Het mechaniseren of digitaliseren van frequent voorkomende handelingen om deze gecontroleerd autonoom te laten verlopen….’
Het eenvoudige doel hierbij is dat men streeft naar proces en productietoename met minder bemensing. Dat is altijd zo geweest vanaf het moment dat mensen het wiel uitvonden. En die universele wetmatigheid van toen werkt gewoon nog steeds door in… in dit geval… de IT.
Toch staan in dit lijstje erg weinig fintech-achtige bedrijven.
En moeten we het dus gewoon doen met de grote traditionele aanbieders.