BPD (voorheen Bouwfonds) is naar eigen zeggen de eerste in zijn branche die huizenkopers de mogelijkheid biedt nieuwbouwwoningen digitaal aan te kopen. Het e-commerce platform dat BPD hiervoor heeft opgebouwd werd mogelijk gemaakt met behulp van de specialisten van Accenture en technologie van Salesforce. Voor de jury van de Computable Awards 2016 aanleiding om deze digitale transformatie te nomineren in de categorie Digital Innovation of the year.
Het verkopen van nieuwbouwhuizen middels een e-commerceplatform is uniek voor de woningmarkt. Boeken en kleren worden nog wel online gekocht, maar bij zeer dure, ingrijpende aankopen met financiële lasten voor de lange termijn willen mensen vaak toch de verkopende partij in levende lijve spreken. Toch is e-commerce ook voor dit soort kapitaalintensieve producten aan het toenemen. BMW en Tesla verkopen bijvoorbeeld ook al auto’s via de webshop. BPD is nu de eerste in de bouw die woningen via e-commerce aanbied.
Pilot-projecten
De eerste resultaten op dit gebied zijn veelbelovend: bij het pilot-project Hoef en Haag werden vier van de vijftien woningen digitaal aangekocht. En bij het KVL pilot-project in Oisterwijk vijf van de achttien woningen. BPD wil het komende half jaar alle woningbouwprojecten – zo’n tweehonderd – gaan ondersteunen met een website met e-commercefunctionaliteit. Op korte termijn verwacht BPD daarbij 20 procent van de sales via een webportaal te realiseren. En vanaf 2018 gaan de online woningverkopen van BPD rond de 40 tot 50 procent van de verkoop bedragen.
Het e-commerce platform van BPD is in veel opzichten een technisch hoogstandje, vanwege de vele koppelingen met verschillende cloudsystemen. De basis is de Salesforce Sales Cloud, de database met alle klantrelaties en alle productinformatie. Salesforce is daarbij gekoppeld aan het erp-systeem waarin de contractering van kopers plaatsvindt. Daarnaast dient Salesforce Customer Communities als back-end voor de ‘mijn’-omgeving, waarin klanten zelf een woning kunnen kopen. Tot slot wordt gebruik gemaakt van Umbraco CMS voor het bouwen van websites. Al die systemen zijn aan elkaar gekoppeld en vormen één geïntegreerd platform. Het platform ondersteunt zo direct de werkprocessen binnen BPD. Alle acties die klanten uitvoeren in de ‘mijn’-omgeving worden gezien en verwerkt in de systemen waar BPD-medewerkers mee werken. Anderzijds kunnen BPD-medewerkers in hun eigen systemen wijzigingen doorvoeren die direct terugkomen in de ‘mijn’-omgeving.
Juryoordeel
BPD is volgens de jury van de Computable Awards 2016 goed bezig om een markt op zijn kop te zetten. BPD is er nog niet, maar de eerste stappen zijn genomen en partijen als Funda kunnen op nieuwbouwgebied hier serieus last van krijgen. Het is knap hoe BPD een ‘Tesla-model’ heeft weten op te zetten voor de verkoop van nieuwbouwwoningen. De jury verwacht dat Funda dit straks overneemt of gaat aanbieden als aanvulling op hun eigen dienstverlening. Ondanks dat het nog maar in de kinderschoenen staat, eert de jury van de Computable Awards 2016 BPD met een nominatie in de categorie Digital Innovation of the year.