Het nieuwe ontslagrecht is inmiddels een jaar van kracht. Met de nieuwe wet zou het eenvoudiger worden om niet-functionerende werknemers te ontslaan zonder daarvoor de hoofdprijs te moeten betalen. Volgens de Vereniging van Arbeidsrechtadvocaten blijkt echter dat het voor werkgevers juist moeilijker is geworden om werknemers te ontslaan. Het juridisch kantoor Abeln Arbeidsrecht merkt dat ook in de ict-sector ondernemers bijvoorbeeld vergeten aan dossiervorming te doen.
De Vereniging van Arbeidsrechtadvocaten claimt uit recent onderzoek dat gemiddeld vier op de tien ontslagverzoeken nu door de rechter wordt afgewezen. Voor de invoering van de nieuwe wet was dat een op de tien ontslagverzoeken.
De nieuwe wet roept bij werkgevers veel vragen op, zegt jurist Gus Abeln van het Rotterdamse kantoor Abeln Arbeidsrecht. ‘Vaak vallen werkgevers in de valkuil dat zij niet aan dossiervorming doen of dat zij niet hun best hebben gedaan om een andere passende functie te vinden, wanneer een werknemer moeite heeft te functioneren in zijn huidige baan. In de it-sector gaat het bijvoorbeeld om vaak wat oudere werknemers bij wie de kennis tekort schiet om in te spelen op nieuwe technologische ontwikkelingen.’
Hij wijst er op dat vooral ondernemers met kleinere bedrijven niet beseffen dat zij echt tijd moeten besteden aan dossieropbouw, functioneringsgesprekken en verbeteringstrajecten. ‘Doe je dit niet, dan maak je bij een rechter geen schijn van kans.’
Abeln vindt dat het kabinet de nieuwe wet moet aanpassen, omdat die nu te rigide uitpakt voor werkgevers. ‘Dat de ontslagvergoeding tegenwoordig is beperkt tot een maximale hoogte is goed, maar werknemers kunnen veel moeilijker ontslagen worden. Dat was niet de intentie van de wet.’
Seminar
Abeln Arbeidsrecht organiseert op 17 november een seminar over de valkuilen bij het opbouwen van ontslagdossiers. Aan de hand van recente uitspraken van rechters zal Gus Abeln ingaan op de eisen die de nieuwe wet stelt aan een goed ontslagdossier bij disfunctioneren en verwijtbaar gedrag van de werknemer.
Verder zal worden besproken welke plannen het kabinet heeft en wat dat betekent voor personeelszaken binnen een organisatie. Blijft de werkgever bijvoorbeeld ook in de toekomst verplicht om het loon bij ziekte twee jaar lang door te betalen?
Aanmelden: zie bij Meer informatie
Bij mijn ontslag heb ik daar niet veel van gemerkt. Maar ik had dan ook geen zin om het aan te vechten…
Wanneer werkgevers een voor hen bedoelde wetgeving niet goed begrijpen en toepassen is natuurlijk een vermelding waard waar iets mee gedaan moet worden. En hopelijk biedt dat voor beide partijen een goede oplossing!
Waar we de auteur nu echter op betrappen is nu juist een vorm van profileren waar we met zijn allen ook iets van vinden, namelijk de onderstaande zinsnede;
“In de it-sector gaat het bijvoorbeeld om vaak wat oudere werknemers bij wie de kennis tekort schiet om in te spelen op nieuwe technologische ontwikkelingen.”
Hiermee raakt de heer Sanders precies die gevoelige snaar die hier op dit platform voor overgevoelige tenen zorgt. Ik zou de auteur het lezen van een stukje onderzoek willen aanraden, gedaan bij een soortgelijk informatief platform : http://www.idgconnect.com/abstract/19282/think-workers-struggle-technology-think
En hem willen vragen of hij in de toekomst iets voorzichtiger wil zijn met het neerpennen van dit soort geprofileerde uitspraken (roeptoeterij). Laten we zo zeggen, dat er voor werkgever en werknemer na 2008 heel veel dingen veranderd zijn waarmee men heeft moeten leren omgaan. Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel 45+ IT ervaring onder zijn kunnen aan het werk is, en dat op verschillende niveaus in onze samenleving. En zoals Corné hier al aangaf zijn werkgevers vaak niet goed in het “laten gaan” van werknemers, dat is nou eenmaal geen gemakkelijke opgave.
De veranderingen op de “Wet Werk en Zekerheid” had alleen ten doel ontslagprocedures sneller en eerlijker te laten verlopen. Kan me er iets bij voorstellen dat een werkgever vanuit zijn perspectief deze “Wet Werk en Zekerheid” als iets ziet waarbij de rechten van de werkgever beter worden gediend dan die van de werkgever. Dat is echter, zoals gezegd, een kwestie van perspectief…