eHealth-diensten helpen patiënten om hun zorg gemakkelijk te regelen. Ondanks dat veel artsen zulke diensten bieden, blijkt dat veel mensen hier niet van op de hoogte zijn. Zorgverleners moeten daarom patiënten actief stimuleren om hun online-diensten te gebruiken. Dit concluderen Nictiz en het Nivel in de eHealth-monitor 2016.
De onderzoekers constateren dat er al een redelijk aanbod van online-diensten is, vooral bij de huisarts. Zo bieden artsen hun patiënten meer mogelijkheden voor online inzage in hun medische gegevens, vooral bij voorgeschreven medicatie. Toch weten de meeste mensen niet wat er kan. Daarnaast houden mensen zich vaak vast aan oude gewoontes, zoals bellen voor een afspraak. De voordelen van eHealth blijven hierdoor onbenut, menen de onderzoekers.
Ook medische specialisten boeken weinig vooruitgang op het gebied van eHealth. 86 procent houdt de dossiers elektronisch bij, maar de helft vindt dat het teveel tijd kost voor wat het oplevert. Daarnaast vinden ze dat de mogelijkheden tekort schieten om online patiëntinformatie uit te wisselen.
Maatschappelijke innovatie
De ontwikkelingen rondom eHealth worden niet alleen door de techniek bepaald, maar ook door onszelf. Zo stellen de onderzoekers. Alleen het aanbieden van een eHealth-dienst op een website is niet genoeg, ze pleiten voor een maatschappelijke innovatie, waarbij alle partijen in het zorgveld een rol hebben.
Zo moeten zorgaanbieders het gebruik van eHealth bij patiënten stimuleren, moet de overheid het gebruik van standaarden voor het elektronisch delen van gezondheidsinformatie minder vrijblijvend maken en moeten onderzoeks- en onderwijsinstituten en fondsen investeren in meer onderzoek naar eHealth-toepassingen.
eHealth-monitor
De eHealth-monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek, waarin Nictiz en het Nivel de beschikbaarheid en het gebruik van eHealth in Nederland in kaart brengen. Daarbij wordt gekeken naar stimulansen, belemmeringen, effecten en ontwikkelingen in de tijd. Vorig jaar concludeerden de partijen dat artsen wel willen investeren in eHealth, maar daarvoor nog tegen teveel ict-problemen aanlopen.
Aldus een ‘wij van WC eend’ onderzoek.
Mensen willen blijkbaar bij zorg toch nog dat intermenselijk contact. Dat daar een commerciële partij dat baat heeft bij ‘eHealth’ daar niet zit op te wachten is niet verwonderlijk.
Het is wel heel erg opvallend hoe sterk er gelobbyed wordt voor de diverse patiëntendossiers want dat is een grote en lucratieve markt.