Ik las van de week dat is onderzocht dat de gemiddelde gebruiker 221 keer per dag op zijn of haar mobiele telefoon kijkt. Hoe deden we dat vroeger? Keken we toen ook om de zo veel tijd op de kalender, liepen we ook constant naar de voordeur om te kijken of er iemand had aangebeld en belden we ook 23 keer de voicemail om te horen of iemand iets had ingesproken?
Een telefoon heeft iets magisch. Een trillende telefoon is alsof iemand je op de schouder tikt. Je moet toch even kijken wie het is. Het kleine telefoonschermpje is vele male interessanter dan je leven er omheen. We willen alles via onze telefoon doen. Het is de afstandsbediening van ons leven geworden. Zonder afstandsbediening lukt het ook wel, maar dan moet je helemaal naar de televisie lopen.
Vervangen rijbewijs
Zo werkt de Rijksdienst voor Wegverkeer aan een app voor op de smartphone die het huidige rijbewijs kan vervangen. Je hoeft hem dus straks niet meer af te halen bij het loket van het gemeentehuis, waar je er altijd achter komt dat je geen goede pasfoto bij je hebt, maar je kunt hem gewoon downloaden bij de App Store. In Amsterdam is er een kleine zorgaanbieder die zijn klanten de thuishulp laat uitkiezen met behulp van een tinder-achtige app. Al swipend kun je selecteren wie je luier gaat verschonen.
Bij de ING gaan er zelfs zevenduizend medewerkers uit omdat alles wat deze mensen dagelijks aan het doen zijn, we nu zelf met de telefoon kunnen. Deze mensen moeten nu naar het UWV, die deze week bekend maakte 463 miljoen euro extra te investeren om de ict soepeler te laten verlopen. Ik herhaal: 463 miljoen euro om je ict soepeler te maken!
Naar Mars (en terug)
463 miljoen euro, daarmee kun je met twaalfhonderd personen naar Mars en dan hou je ook nog geld over voor de terugreis. Lijkt me trouwens wel frustrerend dat de man van het UVW je excuserend vanwege de slechte ict vraagt, waarom je bent ontslagen? En dat je dan moet antwoorden: ‘Omdat bij ons de ict wél soepel liep.’
Niemand wil overigens naar Mars. Ze hebben daar super slecht bereik en je wilt toch graag naar huis bellen. Vraag dat maar aan E.T..
Generatie Z “gedoe”
Hoewel ikzelf absoluut niet in de buurt kom bij die 221 keer, zie ik mijn studerende dochter , HBO studente, edoch gevaarlijk dicht in de buurt komen. Hiermee herkennend dat er onder de generatie Z een geheel eigen manier van communiceren is ontstaan. Onder andere in de vorm van korte tekstberichten uitwisseling met een emotieloze tekortkoming van deze manier van communiceren, die gecamoufleerd moet worden door het aanbrengen van een of ander zogenaamd emotie ikoon, U weet wel de bekende smiley (Forrest Gump gezien?)
Maar goed, ik ben dan ook 1 generatie ouder (Y) ! Volgen kan ik het gelukkig nog wel, en tot mijn geruststelling komen er af en toe wel vragen wanneer het op gebruik van applicaties zoals Adobe en Microsoft Office aankomt, of hoe je een project team centraal aanstuurt. Helemaal leuk om te horen hoe ze zich in het werken in het team manifesteren, goed dat ze daarmee heel vaardig worden, want broodnodig voor later! Tot zover de generatie Z … die zijn ermee weg en zullen er de noodzakelijke evolutiestappen en groeistuipen in meemaken!
Digitalisering “Pur Sang”
Waar Jacob natuurlijk ook op doelt is de enorme versnelling waarmee de digitalisering (okay België houd de boot nog een beetje af…) in Nederland vordert! Het vreet gewoonweg banen, niet alleen bij de bankier maar ook in allerlei andere disciplines waar een digitale krachtenbundel zorgt voor een afhandeling van een dienst waarbij geen mensen hand meer aan te pas komt! Positief of niet, het gebeurt nu en we zullen er iets mee moeten…
Banken kenmerken zich sowieso als “financieel pervers geprikkeld” en aangestuurd door management omgevingen doordrenkt van opperst opportunisme! Men vraagt zich als IT man of vrouw toch stiekem af, wat al die mensen, die daar nu de laan uitvliegen er in godsnaam gedaan hebben? Want de bank kan blijkbaar snel en heel goed afscheid van ze nemen, dit hoort natuurlijk al bij de winst!
Overheid “Kent geen tijd”
Over het UWV kunnen we volgens we heel snel ophouden, want ik volg de berichtgevingen rondom dit instituut nu al een paar jaar, en beken eerlijk er geen enkel hoop meer in te hebben dat men er bij de Rijksoverheid ooit in zal slagen om hier iets positiefs werkends uit te verkrijgen. O.a. René Veldwijk heeft ooit getracht aan te geven, hoe men intelligent met de geaggregeerde data slimme analyses kon maken en ernaar kon handelen, maar daarvan is geen notitie genomen, blijkt! René blijft gelukkig een goede waakhond en publiceert onder andere op dit platform regelmatig zijn scherpe bevindingen.
Wanneer het onze volksvertegenwoordigers en zittende Kabinetsleden nu nog niet duidelijk is dat heel veel ICT projecten binnen de Overheid wel heel erg slecht worden aangestuurd en uitgevoerd, dan is men daarmee de plaats die hij/zij bezet niet waard! Natuurlijk, ik ben de eerste die toe wil geven dat het zeer complex is. Maar het ontzettende geldverslindende doormodder gedrag van onze overheid kost alleen maar Nederlands belastinggeld richting de aandeelhouders bij de TOP5 van ICT grootaannemers bij de overheid. Deze aandeelhouders rollen meerder keren per jaar rollend van de bank van het lachen… want zelfs zonder resultaat wordt er gewoon afgerekend.
Moet jij eens proberen Jacob? Iets verkopen, maar niets opleveren, eens zien of er geen dispuut ontstaat…Wat denk jij?
Marsreizigers “Bon Voyage”
Kijk Jacob, ik hoef helemaal niet naar Mars, ik heb de beelden van beide mars rovers Curiosity en Opportunity uitvoerig bekeken, en vindt het maar een trieste boel daar. Ik kan me daarom bijna niet voorstellen om er een reis van een paar jaar voor over te hebben om af te reizen naar een woestenij, die zijn weerga niet kent. Ik kan alle Mars reizigers aan raden om eerst een paar weekjes in de Sahara “de grote woestijn” door te brengen, en daarna pas te beslissen of je Elon Musk zijn ruimtereis onderneming wel wil gaan sponseren? Je bent in elk geval sneller thuis… mocht de reis je niet bevallen!