De echo van het aangekondigde banenverlies in de financiële sector dreunt nog na bij mij. Natuurlijk valt aan toenemende digitalisering niet te ontkomen, maar het roept bij mij wel de vraag op: wat is de financiële sector eigenlijk?
We zien steeds meer customer centered systems ontstaan, waarbij het werk van de organisatie naar de gebruiker verschuift. Voorbeelden hiervan de zijn mijn-sites, die je niet alleen ziet bij financiële instellingen, maar ook bij het UWV, energiebedrijven en de belastingdienst. Zelf vind ik het heel prettig dat ik overal snel inzicht heb via de mijn-oplossingen, maar ik weet ook wat een werk het is om het goed te laten functioneren.
Klanten uit de financiële wereld hoor ik bijvoorbeeld steeds vaker vragen naar DevOps-specialisten om deze klussen te klaren. Dev staat voor Development en Ops voor Operations. De specialisten werken dus multidisciplinair en daar zitten grote voordelen aan. Zo is het hele team verantwoordelijk voor de oplossing gedurende de hele lifecycle en kunnen nieuwe producten sneller naar de markt. Dit vraagt om zowel kennis van het financiële domein als ict-kennis.
Toch reken ik mezelf niet tot de financiële sector. Dat is eigenlijk raar, want alleen al in mijn bedrijf is ongelofelijk veel kennis aanwezig over deze sector. Het is tenslotte niet voor niets zowel in Nederland als Wereldwijd onze grootste sector.
In feite hoeven we alleen maar een muurtje te slopen en er is weer voldoende werkgelegenheid in de financiële sector. Ik denk dat onze bedrijfstak bij uitstek dé partner is voor de mensen die nu getroffen worden door de reorganisaties bij banken. Wij hebben werk en behoefte aan hun kennis.
Maar er is wel een cultureel verschil tussen beide sectoren. Je stapt niet zomaar over. Als de kruitdampen van het nieuws van deze week zijn opgetrokken, wil ik daarover praten met de financiële sector. Ik wil graag weten hoe ik bankmensen kan interesseren voor mijn-warmebad.