Noem hem vooral geen manager die op de winkel past. Renzo Taal, sinds 2014 bij online crm-software- en ontwikkelplatformaanbieder Salesforce verantwoordelijk voor Noord-Europa, wil de zaak zo veel mogelijk laten groeien. Computable sprak Taal over zijn werk, over de cloud en over de veranderde eisen aan de it.
Salesforce boekte in Europa in het tweede kwartaal een omzetgroei van 32 procent, meer dan elders. In hoeverre is dit aan u te danken?
Ik zie mijzelf als iemand die groei en verandering realiseert. Voordat ik bij Salesforce kwam, deed ik dit ook bij Philips en Dell. In mijn huidige functie is omzetgroei absoluut een speerpunt. Europa is veruit de snelste groeier binnen Salesforce. Daar ben ik trots op, hoewel het zeker niet alleen aan mij is te danken.
Het begint met de omarming van cloud computing. Er zijn hier veel grote traditionele bedrijven die al een eeuw bestaan en inmiddels volop in de cloud werken. Denk aan PostNL, KLM en Scandinavische industriële ondernemingen als Wärtsilä en Ericsson. Hun succes helpt anderen te besluiten om ook naar de cloud over te stappen.
Wat ook helpt, is het vertrouwen dat organisaties in ons hebben. Bedrijven nodigen mij uit om op bestuursniveau mee te denken over hun toekomst en de rol van digitale transformatie daarbij. Ze zien ons als betrouwbare partij die verandering in gang kan zetten, een ‘change agent’.
Bovendien hebben we veel van onze groei te danken aan ons ecosysteem. Er komen ook in Nederland steeds meer legacyleveranciers die cloudproducten aanbieden die zijn gekoppeld met onze producten. Unit4 en BMC zijn daarvan goede voorbeelden. Het maakt de kracht van ons ecosysteem zichtbaar.
Ecosysteem
Hoe belangrijk is dit ecosysteem voor Salesforce?
Heel belangrijk. Onze AppExchange telt ruim drieduizend toepassingen die door derde partijen zijn gebouwd en die integreren met het Salesforce-platform. Ze bieden het aan de community aan, als volledig product of als modulaire functionaliteit.
Wist je dat 80 procent van alle start-ups in de financiële sector hun software bouwt op ons ontwikkelplatform Force.com? Zij weten dat ze via de AppExchange een enorm bereik hebben. We helpen de start-ups ook. Zo hebben we een Europees fonds dat honderd miljoen euro investeert in nieuwe bedrijven, ook in Nederland. Het gaat daarbij niet alleen om het geld, maar vooral om ondersteuning bij de technologie en bij de ontwikkeling van een sociaal karakter. Dat laatste aspect vinden wij heel belangrijk.
Veel organisaties worstelen met vragen over databeveiliging, privacy en compliance en hoe dit combineert met cloud computing. Hoe beantwoordt u die?
Ik vertel ze dat duizenden bedrijven de cloud al hebben omarmd. En dat de regelgeving er is, onafhankelijk van de cloud. Ons privacyprogramma voldoet aan de hoogste vereisten van Europese autoriteiten voor gegevensbescherming. Wij waren de eerste wereldwijde aanbieder van zakelijke clouddiensten die klanten de keuze geeft om data binnen Europa te stallen. Salesforce heeft drie Europese datacenters: in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.
Uiteindelijk staat of valt alles met vertrouwen en transparantie. Iedereen kan online actuele informatie vinden over onze uptime en eventuele beveiligingsmeldingen. Bedrijven hoeven niet van ons afhankelijk te zijn om bij hun data te kunnen. We hebben een open platform, waardoor zij hun data via andere platformen kunnen bekijken, bewerken, importeren en exporteren.
Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de interactie tussen bedrijven en hun klanten. Wat is er volgens u over van het mantra ‘klant is koning’?
De opkomst van sociale media, online en mobiel maakt het een hele uitdaging om de klant echt als koning te bedienen. Consumenten zijn veeleisend en willen snel worden geholpen. Een vraag via Twitter vereist dus snel handelen van het bedrijf. En als ze twee weken geleden een gesprek met de klantenservice hadden, willen klanten daar nu op kunnen doorgaan.
Dat vergt een andere aanpak van IT, met informatie beter beschikbaar en gecombineerd vanuit verschillende bronnen. Met behulp van de cloud hoeft IT niet meer zo’n zware last voor organisaties te zijn. De beperking zit niet bij de techniek, maar veel meer bij het gebruik van data. Van alle gegevens die bedrijven verzamelen, gebruiken ze wellicht slechts 1 procent. Onze producten zijn bedoeld om daarbij te helpen.
Marc Benioff
In uw functie spreekt u vast regelmatig ceo Marc Benioff. Omschrijf hem eens.
Marc is heel benaderbaar. Hij heeft een enorme passie voor technologie en een gave om te zien wat er aan komt. Cloud computing, platformdenken, artificial intelligence en machine learning, hij zag het al vroeg.
Hij is ook heel duidelijk over de verantwoordelijkheden van het bedrijf, zoals seksegelijkheid en zorg voor de maatschappij. Alles wat het bedrijf doet, moet bijdragen aan een betere wereld. Daarvoor hanteren wij het 1-1-1-model. We stellen 1 procent van het bedrijfsvermogen, 1 procent van onze tijd en 1 procent van onze producten beschikbaar aan het goede doel. Elke medewerker moet daaraan jaarlijks zeven dagen besteden. Alleen al in Nederland helpen we 350 niet-commerciële organisaties met onze kennis en technologie.
Stel: Benioff vraagt u voor een functie op het hoofdkantoor. Bent u beschikbaar?
Dat is geen onmogelijkheid. Voor mij zou er geen enkele belemmering zijn. Maar het speelt nog niet. Het mooie van Salesforce is dat de organisatie virtueel is ingericht, ook al staat ons founding kantoor in San Francisco. Veel overleg gebeurt via video.
Ik neem regelmatig deel aan executive meetings. Dan bespreken we lopende zaken en nieuwe producten. Zo staat dit najaar in het teken van artificial intelligence. We brengen dan Salesforce Einstein in de markt, waarmee helpdesks en verkoop- en marketingafdelingen betere voorspellingen kunnen doen en gepersonaliseerde klantervaringen kunnen bieden.
We verwachten dat veel organisaties Einstein willen gebruiken om de klant weer koning te maken. En voor ons zal het verdere groei betekenen. Gewoon op de winkel passen zit er dus ook de komende tijd gelukkig niet in.
Salesforce organiseert in de eerste week van oktober Dreamforce 2016. Aan deze gebruikersconferentie in San Francisco nemen ongeveer 170.000 mensen deel. De redactie van Computable is aanwezig.
CV Renzo Taal
- Vanaf februari 2016: Senior Vice President Northern Europe Region bij Salesforce
- 2014 – februari 2016: Vice President Northern Europe bij Salesforce
- 2012 – 2014: Senior Vice President & General Manager EMEA bij Philips
- 2011 – 2012: Global director sales operations en M&A strategy bij Dell
- 2007 – 2011: Managing director Nederland & EMEA Healthcare bij Dell
- 2006 – 2007: Services Sales Director China & Hongkong bij Dell
- 2004 – 2006: Enterprise Director Asia Pacific & Japan bij Dell
- 2002 – 2004: Director België & Luxemburg bij Dell
- 1999 – 2002: Strategy Consultant bij Lost Boys
- 1994 – 2000: Finance & Information Management aan Erasmus Universiteit Rotterdam
- 1986 – 1994: Atheneum aan Rijnlands Lyceum