Europese overheden zijn in de afgelopen jaren gestaag meer publieke diensten online gaan aanbieden. Het tempo moet echt worden opgevoerd om aan de toegenomen verwachtingen van inwoners en bedrijven te voldoen. Dit blijkt uit onderzoek van Capgemini en Politecnico di Milano School of Management.
Uit de benchmark ‘Measurement of European eGovernment Services’ blijkt dat in Europa een gestage ontwikkeling van digitale publieke dienstverlening (e-overheid) plaatsvindt. Alle landen tonen vooruitgang op het gebied van beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van publieke digitale diensten, transparantie van overheidsdiensten, de mate waarin gebruikers controle hebben over hun eigen data en de beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van grensoverschrijdende diensten voor burgers en bedrijven.
De onderzoekers concluderen dat de e-overheid-ontwikkelingen binnen Europese landen steeds verder uiteen lopen. Zo ontwikkelt een strook landen van zuidwest tot noordoost Europa, de zogenaamde ‘Digital Diagonal’, zich sneller dan andere Europese landen. Dit terwijl die landen al een achterstand hebben op de koplopers. Nederland behoort tot de top en op het gebied van digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven. Het heeft in de afgelopen twee jaar een bovengemiddelde groei gerealiseerd.
‘Enerzijds kunnen we concluderen dat de landen in de ‘Digital Diagonal’ de Europese prestaties naar een hoger niveau tillen, deze strook van landen kan andere Europese landen motiveren en inspireren om de snelheid en kwaliteit van hun online publieke diensten te verbeteren. Anderzijds moeten we ervoor waken dat de andere landen niet te ver achterblijven omdat de kloof dan groter kan worden dan acceptabel is in een Digital Single Market’, zegt Niels van der Linden, eGovernment Benchmark lead bij Capgemini.