Het online platform it-BidZ is van online veilingsite waarop resellers hun inkoopbehoeften op het platform konden plaatsen, getransformeerd naar een platform waarbij vendoren en distributeurs hun acties kunnen uploaden, zodat resellers altijd de beschikking hebben over de meest recente aanbiedingen. Channelweb spreekt met directeur Dennis Nettenbreijer over deze metamorfose.
‘We zijn veranderd van een veilingmodel naar een model waarop resellers acties kunnen terugvinden. Onze missie is echter hetzelfde gebleven: een onafhankelijk platform creëren voor inkoopoptimalisatie van het kanaal.’
Weinig conversie uit nieuwsbrieven
Het oude businessmodel is verruild voor een actieplatform, omdat de marges zo klein waren dat de tussenkomst van een platform geen zin meer had. Nettenbreijer: ‘De marge op hard- en software staat al jaren onveranderd onder druk. Voor resellers is het actiematig kopen een middel om extra marge te maken. Op dit moment worden verkopers echter dagelijks overspoeld met losse nieuwsbrieven. Ze worden niet meer gelezen en verdwijnen vaak direct in de spambox. Feitelijk gezien komt een nieuwsbrief voor een reseller ook altijd op het verkeerde moment. Die gaat pas op zoek naar een scherpere inkoop wanneer hij een offerte of opdracht heeft. Vanaf vandaag kan hij op dat moment direct naar it-BidZ. Wij zorgen er dus voor dat voor resellers de acties in de markt altijd online inzichtelijk zijn.’
Kwaliteitscheck
Alle aangeboden producten en acties worden onderworpen aan een kleine kwaliteitscheck. it-BidZ verkoopt zelf niets; het platform maakt enkel de verbinding tussen distributeur en reseller. De laatste koopt nog steeds direct bij zijn eigen distributeur in, met zijn eigen account, bijbehorend krediet en partnerstatus. Een account voor een reseller is gratis. it-BidZ heeft overeenkomsten met vendoren en distributeurs voor de uitgezette acties.
Het online platform is vanaf augustus live en volgens Nettenbreijer nu al succesvol. ‘Veel resellers vinden dit een verademing, zij hebben nu in één keer inzichtelijk waar de acties zijn. Leveranciers zijn nog onwennig, maar merken ook dat nieuwsbrieven weinig tot geen conversie opleveren. Wanneer resellers het platform bezoeken, zijn ze al specifiek op zoek. Een beter moment voor een inkoopactie is er dus niet’.
Refurbished producten
In november introduceert de directeur special-BidZ. Dit platform heeft dezelfde insteek als it-BidZ, maar richt zich op refurbished producten, oude voorraden of artikelen met schade. ‘Zowel vanuit resellers als leveranciers hoorde ik dat er vraag is naar deze producten. Ik verwacht dan ook dat dit platform een succes wordt. Wellicht dat we in 2017 de stap naar het buitenland maken, het kanaal is in Europa namelijk vrijwel hetzelfde als in ons land. Maar eerst in eigen land iets moois neerzetten’, besluit Nettenbreijer.