Wereldwijde ontwikkelingen, zoals toenemende invloed van het digitale gedrag van consumenten en het belangrijker worden van cyberveiligheid, maken het noodzakelijk dat commerciële partijen en overheidsorganisaties hun digitale activiteiten gaan intensiveren en uitbreiden.
De tijd van experimenteren in kleinschalige digitale projecten is voorbij. Bedrijven en overheden moeten nu de digitale transformatie in de gehele organisatie doorvoeren.
Die conclusie trekken de consultants van CGI, in de 2016 CGI Global 1000 outlook. Dit jaarlijks terugkerend onderzoek baseert de resultaten op persoonlijke gesprekken die de CGI-consultants voeren met 1000 business- en technologieleiders uit 10 sectoren en 20 landen. Deze gesprekken gaan over de visie die leiders hebben, op trends in de business en de IT, die van invloed zijn op organisaties.
Klant centraal stellen
Het veranderende klantgedrag is één van die trends. Organisaties merken steeds vaker dat het veranderende consumentengedrag van toenemende invloed is op de bedrijfsvoering. 70 procent van de geïnterviewde leiders geeft aan dat consumenten gepersonaliseerde en naadloze digitale ervaringen verwachten, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken. Het bieden van een digitale klantervaring is noodzakelijk geworden.
Daarnaast wordt veiligheid steeds vaker een onderscheidende factor, vindt 62% van de geïnterviewde leiders. Cybersecurityprogramma’s ontwikkelen zich van reactief en gericht op naleving naar proactief en gericht op de integratie van veiligheid in nieuwe producten en diensten.
Maar organisaties – ongeacht de industrie – voelen de druk van wet- en regelgeving. Deze trend is onomkeerbaar, steeds strengere regels volgen elkaar in snel tempo op. Vooral de materiële bedrijfsimpact van privacywetgeving en wetten inzake gegevensbescherming krijgen aandacht.
Mens en technologie
Een belangrijke andere ontwikkeling is de structurele aanpassing van het bedrijfsmodel, vindt een derde van de geïnterviewden. Een ontwikkeling die voor het eerst wordt genoemd. Die aanpassing is nodig om stakeholders goed van dienst te blijven en groei te stimuleren. Een digitale transformatie vraagt om een geïntegreerde aanpak van mens en technologie. Van werknemers die een transformatie vorm geven, tot het neerzetten van technologie die een meer efficiënte manier van werken faciliteert.
Operationeel model
Technologie wordt niet langer als instrument gezien, het is de motor achter nieuwe bedrijfs- en operationele modellen. 70 procent van de leiders is daarom van plan de IT-budgetten te verhogen of op hetzelfde niveau te houden.
Organisaties die investeren in de digitale activiteiten maken grote sprongen voorwaarts, met efficiëntere processen, nieuwe producten en diensten en een verbeterde klantervaring – wie die klant ook is. CGI kan helpen door organisaties te begeleiden bij het zetten van de belangrijkste stappen op weg naar de digitale transformatie. Zodat bedrijven en overheden zich met succes kunnen ontwikkelen tot werkelijk een klantgerichte digitale organisatie.