Nederlanders weten te weinig over online gevaren en hoe zij zich daartegen kunnen beschermen. Ook onderschatten zij de kans dat zij slachtoffer worden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cybersecurity awareness en skills in Nederland’ van Alert Online, de organisatie achter de gelijknamige bewustwordingscampagne die de komende twee weken loopt.
Uit het onderzoek van Alert Online komt naar voren dat bijvoorbeeld ruim de helft van de ondervraagde Nederlanders nog nooit van ransomware heeft gehoord, terwijl dit de snelst groeiende dreiging op internet is. Het percentage is wel gedaald – in 2015 lag dit op 65 procent – maar het gaat nog steeds om 53 procent. Dat 15 procent van de ondervraagden zelf slachtoffer is geworden van gijzelsoftware of iemand kent die ermee te kampen heeft gehad, lijkt mede oorzaak te zijn van deze daling. Hoewel de helft van de Nederlanders dit soort online risico’s kent, gedraagt lang niet iedereen zich ernaar. Zo verzuimen veel Nederlanders automatische updates aan te zetten (52 procent) of regelmatig back-ups te maken (eveneens 52 procent), aldus het onderzoek.
Daarnaast blijkt dat Nederlanders de kans onderschatten zelf slachtoffer te kunnen worden. Bijna 70 procent van de geënquêteerde selectie maakt zich weinig zorgen over zijn digitale veiligheid. Zij schatten de kans dat zij slachtoffer worden van de grootste dreigingen op internet, zoals ransomware, phishing en malafide advertenties, veel lager in dan in werkelijkheid het geval is.
Startschot
Het onderzoek ‘Cybersecurity awareness en skills in Nederland’ is uitgevoerd door TNS Nipo onder 2600 respondenten, waarvan 963 burgers. Het hoort bij de bewustwordingscampagne Alert Online die de deze twee weken opnieuw wordt georganiseerd. Dit jaar staat de Alert Online campagne in het teken van ‘cyberskills – weten, kunnen en doen’. Staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid & Justitie (V&J) gaf vandaag bij KPN het startschot voor deze campagne. Tweehonderd partijen zetten zich van 3 tot en met 14 oktober in om de kennis en vaardigheden van Nederlanders op het gebied van cybersecurity te vergroten en zo Nederland online veiliger te maken.
Alert Online is een jaarlijks initiatief van de overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs en de wetenschap. De campagne 2016 wordt georganiseerd door ECP, het Platform voor de Informatiesamenleving, in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
Boefproof
Het ministerie van V&J nam vorige week alvast een aanloop naar de campagne met de nieuwe start van het actieplan Boefproof. Doel is om diefstal van mobiele apparatuur en misbruik van mobiele data terug te dringen. Minder dan één op de vijf Nederlanders heeft zijn smartphone, laptop of tablet zodanig beveiligd dat hij zijn mobiele apparatuur bij diefstal onbruikbaar kan maken, beweert V&J na onderzoek. Hierdoor loopt ruim 80 procent van de Nederlanders het risico dat persoonlijke gegevens na diefstal op straat belanden. Daarom roept minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) Nederlanders op hun mobiele apparaat ‘Boefproof’ te maken.
Naast V&J hebben dertien partijen uit de telecom- en ict-sector, die zijn aangesloten bij branchevereniging Nederland ICT, het actieplan ondertekend. Deelnemers zijn Microsoft Nederland, Samsung Electronics Benelux, Apple, Dell Technologies, HP Netherlands, Sony Mobile Communications, Huawei Technologies (Netherlands), KPN, T-Mobile Netherlands, Ziggo, Simyo, Vodafone Nederland en Tele2.
De private partijen beloven het boef-bestendig maken van mobiele apparatuur nadrukkelijk onder de aandacht te brengen bij hun klanten. Het ministerie zet via de landelijke Boefproof-campagne in op het breed verspreiden van preventietips via social media, Facebook en abri’s om zo het gebruik van de beveiligingsmogelijkheden extra te stimuleren. Ook is er de website www.boefproof.nl.
Sinds de start van de Boefproof-campagne in 2014 is het aantal gestolen smartphones met 30 procent gedaald. ‘Naar aanleiding van dit succes voegen wij dit jaar ook tablets en laptops toe aan deze campagne’, stelt V&J-minister Ard van der Steur.
Boefproof maken is het activeren of installeren van een anti-diefstalfunctie op je mobiele apparaat, waardoor je deze op afstand kunt blokkeren. Denk hierbij aan een functie zoals ‘vind mijn smartphone/tablet’ en speciale anti-diefstal software. Hierdoor wordt het gestolen apparaat waardeloos voor dieven en hebben ze geen toegang tot mail, foto’s en vertrouwelijke documenten. Op dit moment is bijna een kwart van de smartphones Boefproof (23,6 procent), gevolgd door tablets (17,7 procent) en laptops (12,2 procent).
Mja leuk stukje met gegoochel met ‘ cijfertjes’ die nietszeggend zijn.
Ik ben een IT professional die vrijwel nooit een back up maakt, ja u leest het goed, zakelijk wel, privé schiet dat er bij in. Ik kijk om me heen en als je tegen mij zegt meer dan 90% doet dat niet, dan is dat getal wat mij betreft ook geloofwaardig.
Seks en Fear Sales
Als ik mensen vraag of ze wel eens van Ransomware hebben gehoord, dan weet ik dat inmiddels driekwart er wel eens van heeft gehoord en/of over gelezen. Zeker is dat ik er met mensen eigelijk best wel vaak over heb gesproken, zo terloops. Dat mensen niet goed zouden weten hoe met cybercrime om te gaan, dat waag ik te betwijfelen. Het gaat om iets anders.
Gemakzucht.
als je ze de vraag stelt krijg je vaak als antwoord, ja maar dat doet mijn provider toch? Misschien een leuke opsteker voor de auteur van deze publicatie up te teamen met Ziggo en andere providers?
Just a thought….