Eén van de weinige dingen die ons bindt ongeacht onze leeftijd, geslacht, locatie of levensstijl, is onze gezondheid. Het maakt niet uit waar je bent of hoe de gezondheidszorg is georganiseerd op de plek waar je woont, de primaire behoefte aan een gezond lichaam gaat ons allemaal aan.
Er blijken alleen nog heel wat inefficiënte processen te zijn die de kosten enorm opjagen. Mijn oproep is om nieuwe en innovatieve toepassingen te ontwikkelen die onze gezondheid zó helpen dat gezondsheidskosten omlaag gaan.
Je zult verbaasd staan hoe sommige zorgverleners nog steeds vast zitten in oude, traditionele procedures. Een voorbeeld… onlangs moest mijn tante naar het ziekenhuis voor een kleine ingreep. Haar werd verteld dat ze daarna nog twee weken in het ziekenhuis moest blijven ter controle en observatie. Dit was noodzakelijk omdat het ziekenhuis nog op de traditionele manier opereerde en niets anders kon bedenken dan mijn tante ter observatie en nazorg fysiek in het ziekenhuis te houden.
Inzetten op innovatie
Had het ziekenhuis daarentegen meer ingezet op innovatie, dan had ze thuis gemonitord kunnen worden tegen een fractie van de kosten van een verblijf in het ziekenhuis. Er zijn verschillende remote technologieën, smartphones en draagbare apparaten beschikbaar voor patiëntmonitoring op afstand. Ze bieden zelfs volop mogelijkheden om patiëntzorg nog veel persoonlijker te maken.
Philips Healthcare is inmiddels aan het pionieren met gepersonaliseerde zorg. Het op afstand monitoren van patiënten heeft al geleid tot minder overbelaste ziekenhuizen en operatiekamers en meer beschikbare ziekenhuisbedden. Patiënten zijn te traceren zonder gevolgen voor hun bewegingsvrijheid. Zorgprofessionals kunnen op hun beurt realtime zorg bieden aan patiënten met behulp van draagbare apparaten zoals smartwatches. Genezing kan zo veel meer buiten het ziekenhuis gebeuren! Een medisch dossier is nu geen garantie voor een persoonlijke aanpak, want iedereen reageert toch anders op behandelingen en medicatie, vaak door combinaties met andere medicijnen.
Een volgende logische stap is dan het voorkomen van ziektes. Wanneer we specifieke symptomen en aandoeningen tijdig signaleren en erop reageren, kunnen we proactieve zorg verlenen. Zelf heb ik misschien niet in de gaten dat ik langzaam steeds zwaarder wordt en wat de impact daarvan kan zijn op mijn bloeddruk. Ik zou het niet erg vinden om een vroegtijdige waarschuwing te krijgen van mijn zorgverzekeraar. Ik gebruik toch ook al een Nike+ Run app of een Fitbit, dus waarom niet? Mensen met oog voor hun gezondheid zouden hier vast aan willen meedoen en als we ons Opeltje al monitoren in realtime op afstand, wat let ons dan? Ik snap heel goed de discussie over privacy en denk dat we heel zorgvuldig met biomedische gegevens moeten omgaan, maar die discussie moeten we wel continu blijven voeren.
Niet onderschatten
De waarde om vroegtijdig preventief advies te kunnen geven, moet echt niet worden onderschat. De afgelopen jaren heb ik diverse dienstverlenende initiatieven van zorgverzekeraars voor hun klanten gezien. Variërend van ouderwetse offline face-to-face dieetadviezen tot apps waarmee je je eigen gezondheid kunt meten en reguleren. Ik denk dat het nu tijd is voor de volgende stap in deze ontwikkeling. Zonder twijfel een hele essentiële. Dus laten we zeker kijken naar menselijk sensoren in combinatie met slimme adaptieve technologie die realtime gebeurtenissen signaleren. Mijn tante had hierdoor tenminste één week eerder naar huis gekund, terwijl haar zorgverlener eventuele waarschuwingen had ontvangen om haar uit het ziekenhuis te houden. In mijn scenario wint iedereen; mijn tante is blij dat ze snel naar huis kan, terwijl de kosten flink lager uitvallen dan bij een volledig gemonitorde behandeling.
Laten we wel wezen, onze gezondheid doet er toe! Dit is hét moment dat zorgverleners qua technologie hun vinger aan de pols moeten houden.
Hoewel ik ict erg toejuig en vooral iedereen wil motiveren om alle bedrijfsprocessen te optimaliseren zou ik het zelf denk ik ook best lekker vinden om eens een goede smoes te hebben om mij 2 weken te laten verwennen. Maar ja automatisering is iets waar we ook in de zorg aan zullen moeten wennen. Anders is de zorg straks niet meer te betalen.