Ik zie een trend in de markt waarbij bedrijven zich weer richten op hun kernactiviteit. Voor andere zaken wordt de hulp van externe experts ingeroepen, en dat is ook veel effectiever. Kennis krijgt pas waarde als die gedeeld, uitgebreid en toegepast wordt. Goede en snelle communicatie is daarbij cruciaal.
Bedrijven opereren meestal niet als zelfstandige eilandjes, er is eerder sprake van uitgebreide netwerken van mensen en organisaties. Bedrijven verrijken hun kennis steeds vaker met externe input. Zo ontstaan de netwerken en wordt over grenzen heen gecommuniceerd. We werken niet harder, maar slimmer.
Slimmer én sneller werken
De wereld verandert namelijk in snel tempo. En dat tempo gaat eigenlijk alleen maar omhoog. Dat betekent dat we nog meer informatie op ons af zien komen, en dat we daar ook mee om moeten zien te gaan. Er is echter één ding dat niet mee verandert, en dat is de tijd die we hebben. Met een universal communications (uc)-oplossing kunnen werknemers slimmer en sneller werken. Dat levert bedrijven en organisaties vooral veel tijdswinst op. Het gebeurt bovendien op een betrouwbare, veiligr, maar vooral moderne werkplek.
Als we kijken naar de nieuwe generatie, dan zien we dat die gewend is om op een bepaalde manier te werken. Mobiel, plaats- en tijdonafhankelijk. De gebruiker wil dat alle communicatiefunctionaliteit geïntegreerd is in zijn werkplek. De functionaliteiten van uc liggen dicht bij de medewerker en zijn behoeftes en maakt werken efficiënt. Volgens mij is dat de manier waarop it- en telecominnovaties moeten ontstaan: inspelend op de wensen van de gebruiker en gericht op functionaliteit en beschikbaarheid. Zo kan je meer bereiken met minder tijd, dankzij de moderne werkplek.
Toekomst nog te ingewikkeld?
Een moderne werkplek dus. Laatst was ik uit nostalgie bezig om een videogame, Full throttle, opnieuw te installeren. Een topgame uit mijn jeugd – op de markt gebracht in 1994. Ik merkte hoezeer onze werkplek zich ontwikkeld heeft. Het spel was zeker niet zomaar aan de praat te krijgen. Er moest een Dos-emulator aan te pas komen en vervolgens zag het er eigenlijk niet uit. Mijn werkplek van toen was beperkter dan ik me had gerealiseerd. Alleen al de benodigde kennis van het operating system om dingen aan de praat te krijgen werpt een enorme drempel op.
Wat we nu juist zien is dat, door de eindeloze mogelijkheden van zakelijke communicatie vanuit de cloud, het voor veel bedrijven nog lastig is om van al die mogelijkheden optimaal gebruik te maken. Sommige mogelijkheden zijn onbekend of passen in eerste instantie nog niet bij de bestaande it- en telecominfrastructuur. Met communicatie in het hart van iedere organisatie mag er in de transitie naar eenvoudige functionaliteit uit de cloud niets mis gaan. Universal communications as a service, waarbij een gefaseerde overgang naar de cloud mogelijk wordt, is voor de meeste organisaties een verstandige keuze. De moderne werkplek ligt voor iedereen binnen handbereik. En ik heb me weer eens gerealiseerd dat dat een niet te onderschatten verandering is.
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 9 van november 2016