De zakelijke telecomaanbieder Qfast Telecom uit De Meern biedt de functionaliteit van een telefooncentrale uit de cloud op basis van het Xelion Hosted-telefonieplatform. Zakelijke klanten betalen één euro per gebruiker per maand. Dat moet volgens het bedrijf de drempel voor mkb-klanten verlagen om over te stappen van traditionele telefonie-oplossingen.
Als optie kan een klant ook kiezen voor een vast bedrag per maand van tien euro voor onbeperkt bellen naar vaste en mobiele telefoonnummers in Nederland. Volgens Qfast blijkt uit onderzoek dat het midden- en kleinbedrijf bereid is dit bedrag te betalen voor een betrouwbare telefonie-oplossing. ‘De drempel voor het overstappen van traditionele telefonie naar een hosted telefonie-oplossing moet omlaag om de ondernemer honderden euro’s per jaar te laten besparen’, stelt John van der Zwaan, productmanager bij Qfast Telecom.
Xelion
Qfast werkt samen met Xelion, leverancier van Voice over IP (VoiP)-oplossingen. Naast een telefonieoplossing beschikt het Xelion Hosted-platform over chat-, sms-, aanwezigheids- en adresboek-functionaliteit. Ook zorgt een app er voor dat privé- en zakelijke gesprekken makkelijk zijn te scheiden. Belt de gebruiker via de app, dan loopt het gesprek via de telefooncentrale van de zaak en krijgt degene die wordt gebeld het zakelijke nummer te zien. Wil de gebruiker zakelijk niet bereikbaar zijn, dan kan dat automatisch (door middel van een tijdschakeling) of via een statusaanpassing in de app. De mobiele gebruiker blijft altijd gewoon bereikbaar op zijn mobiele nummer voor privécontacten. Zo wordt privé en zakelijk zowel qua bereikbaarheid als kosten gescheiden.
Scheiding
Van der Zwan merkt dat de cloudoplossingen, die andere partijen bieden, vereisen dat het netwerk, de telefooncentrale en de mobiele abonnementen bij één aanbieder worden afgenomen. Dit is onhandig voor de gebruiker, omdat vaste en mobiele abonnementen vaak verschillende looptijden hebben bij verschillende providers. Ook is het duur en bestaat er niet langer de flexibiliteit om te switchen tussen telecomproviders; men zit vast aan één aanbieder.
Bij de cloudoplossing van Qfast en Xelion speelt dit niet. ‘Ook de scheiding bij het Xelion-platform tussen zakelijk en privé bellen is een voordeel. Een app zorgt ervoor dat men vanuit een privé mobiel toestel zakelijk kan bellen of gebeld kan worden net als op kantoor’, aldus Van der Zwaan.