Icass heeft samen met de gemeente Eindhoven een verbeterde versie van zijn informatiesysteem ontwikkeld. Met dit Icassxl kunnen de werkprocessen rond projecten in de openbare ruimte volledig digitaal worden afgehandeld. Iedereen die meewerkt aan een project krijgt toegang tot het systeem en de administratie wordt online gefaciliteerd. Op deze manier kunnen projecten sneller, efficiënter en goedkoper en met minder fouten worden afgehandeld, is de verwachting.
Walter Sweep, directielid Icass: ‘Het organiseren van werkzaamheden in de openbare ruimte is complex. Daardoor ontstaan er vaak fouten en faalkosten en lopen projecten uit de planning. Ook bestaat de kans dat de betrokken partijen voor de rechter komen te staan, met name na problemen rond kabels en leidingen.’
Samen met de gemeente Eindhoven en met advies van kennisinstituut Crow ontwikkelde het bedrijf uit Oosterhout een nieuwe versie van zijn projectbeheersoftware. Gemeenten kunnen in Icassxl de besteksadministratie van een omgevingsproject beheren.
Volgens Sweep neemt het systeem de complexiteit weg omdat ‘gemeenten en aannemers allemaal eenvoudig in hetzelfde loket werken. Nu ligt de focus bij het administreren op de facturatie achteraf en op het kosten-batenplaatje. Door direct inzicht kunnen gemeenten zien hoe werkzaamheden verlopen en of er bijgestuurd moet worden. Zo kunnen zij zich richten op kwaliteit, kwantiteit en geld.’
Faalkosten
Een toezichthouder van de gemeente kan, waar deze vroeger op kantoor bleef, nu op straat de situatie schouwen en dit ter plekke met behulp van een tablet invoeren in Icassxl. De aannemer krijgt vervolgens direct elektronisch bericht en kan snel aan de slag.
De aannemer kan op zijn beurt realtime en met (beeldend) bewijs via Icassxl doorgeven dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Zo verloopt de administratie van een project sneller en gedetailleerder en worden fouten vermeden. Met het systeem kunnen de faalkosten van projecten in de openbare ruimte omlaag, is de overtuiging van Sweep.
Bij de gemeente Eindhoven draait Icassxl al; de gemeente Breda is hoogstwaarschijnlijk de tweede grote stad die het systeem gaat gebruiken.
sneller, efficienter, goedkoper en met minder fouten.
Doe mij ook maar zo een, zal Breda gedacht hebben.
“neemt het systeem de complexiteit weg omdat gemeenten en aannemers eenvoudig in hetzelfde
loket werken”.
Nu zijn ze helemaal overstag.
Doet mij denken aan de loketfunctie van CWI, 1 loket voor de werkloze.
10 jaar aanmodderen en dan mag het weer weggefuseerd of gesplitst.
De overheid kent veel instrumenten, curatele bijvoorbeeld.
Het systeem heet Icassxl, om de vendor lock-in te benadrukken.
Zou het ook zijn eigen faalkosten automatisch bijhouden ?