De Amsterdamse hosting- en cloudspecialist Broad Horizon neemt Microsoft-dienstverlener Abecon uit Nieuwegein over. Beide bedrijven, die al langer met elkaar samenwerken, denken door deze krachtenbundeling hun klanten een volledige ict-ondersteuning te kunnen bieden. Met de toetreding van Abecon breidt de Broad Horizon-groep uit tot een onderneming van zo’n 230 man en een gezamenlijke omzet van ruim veertig miljoen euro.
Broad Horizon is een van de grotere Nederlandse managed hosting- en cloudbedrijven. De holding bestaat uit de digitale werkplekspecialisten Multrix en Open for Support en managed hostingprovider True. Tezamen telt Broad Horizon ruim honderd medewerkers.
Abecon, met vestigingen in Nieuwegein en Gentbrugge, is een vooraanstaande Microsoft-specialist, zowel actief met een bedrijfssoftwarelijn van Microsoft Dynamics NAV (Navision) als Microsoft Dynamics AX (Axapta) en ondersteunende diensten (architectuur, consulting, detachering) vanuit de aparte onderdelen Breinwave, Greatcircle en Setrange. Het bedrijf verzorgt het ontwerp, de realisatie en de ondersteuning van op Microsoft gebaseerde bedrijfsoplossingen. Abecon is actief in de sectoren opleidingen, (groot)handel en productie, detailhandel, afval- en milieu, zorg en uitgeverijen. Er werken zo’n 130 man bij het bedrijf.
Opvallend
De overname springt in het oog omdat het gaat om het samengaan van een cloudhostingprovider én een applicatieleverancier. Normaliter gaat het bij acquisities in de consoliderende hostingmarkt om het bereiken van schaalgrootte door een concurrent over te nemen.
Rudolf Meijer, medeoprichter van Broad Horizon, legt uit. ‘Voor veel organisaties blijft het verbeteren en integreren van applicaties en systemen een complexe puzzel. Onze groep heeft door het samengaan met Abecon alle hiervoor benodigde specialistische kennis en ervaring in huis. Of het nu gaat om het vertalen van de bedrijfsstrategie, het leveren van branchespecifieke bedrijfsapplicaties en productiviteitsoplossingen, het aanbieden van cloud-, hosting- of werkplekoplossingen of het regelen van de ondersteuning. Samen kunnen we onze ruim elfhonderd gezamenlijke klanten intensiever helpen in hun digitale transformatie.’
Abonnementenmodel
‘Het mooie is dat de productportfolio’s complementair zijn’, zegt Constant van Limburgh, algemeen directeur van Abecon. ‘Bovendien is er veel overlap tussen de marktsegmenten die we bedienen. Daar komt bij dat onze bedrijven een vergelijkbare focus hebben op kwaliteit en innovatie, continuïteit en duurzame klantrelaties.’
De ervaring van Broad Horizon met het abonnementenmodel, waarmee het zijn diensten aan klanten biedt, was een belangrijke afweging voor Abecon om in te stemmen met de overname, vertelt hij. ‘Dit ‘recurrend’ verdienmodel is nog geen gemeengoed in de erp- en crm-wereld. Wij werken al zo’n vijf jaar samen met Multrix, maar door nu samen te gaan zijn we in staat klanten echt te ontzorgen op ict-gebied.’
De krachtenbundeling biedt in zijn ogen voor Broad Horizon de kans om eerder op strategisch niveau in gesprek te komen met bedrijven die voorop willen lopen met digitalisering. Als het over bedrijfssoftware gaat, praten partijen al snel over business processen en hoe die met die software beter ingericht en ondersteund kunnen worden. ‘Dat gebeurt minder snel wanneer je vanuit de infrastructuur-/hardwarehoek het gesprek aan gaat, terwijl ook de omgeving waar dat applicatielandschap op draait belangrijk is om ook echt alle voordelen te kunnen doorvoeren.’
België
De Abecon-directeur spreekt dan ook liever over een strategische samenwerking, al gaat het juridisch gezien om een overname. ‘Maar het is niet zo dat we ‘de tent’ verkopen. De eigenaren van Abecon worden ook aandeelhouder in Broad Horizon en er zijn geen gevolgen voor het personeel. Het bedrijf blijft intact en we blijven onder eigen naam opereren met onze labels. Al is het op termijn niet ondenkbaar dat er qua naamgeving wat gaat veranderen, want er zijn nu wel veel merken met die van Broad Horizon erbij.’
Volgens Broad-Horizon-directeur Meijer zijn beide bedrijven financieel gezond; bij de overname is geen investeringsmaatschappij betrokken. Hij stelt dat er voorlopig geen plannen zijn voor een Europese uitbreiding, nu Abecon erbij is gekomen. ‘Er is voldoende te doen op de Nederlandse markt en wij willen groeien met bestaande klanten én nieuwe klanten. Daarnaast liggen er mogelijkheden in België; Abecon is daar al actief en wij hebben met Open for Support een vestiging in Maastricht. Daar liggen op termijn combinatiemogelijkheden, want ook op de Belgische markt is er behoefte aan een geïntegreerd aanbod van bedrijfsapplicaties, cloud en hosting.’