In mijn vorige blog beschreef ik hoe de cloud experimenteren gemakkelijker, goedkoper en minder risicovol maakt voor bedrijven in alle soorten en maten. Hoe eerder een bedrijf beseft dat een experimentele cultuur onmisbaar is om competitief te blijven hoe beter. Experimenten zorgen voor innovatie, maar waar begin je? Hierbij vier zaken om over na te denken en vier punten om te vermijden bij het instellen van een experimentele cultuur.
DO: Manage de verwachtingen.
Niet elk experiment levert het resultaat op dat je voor ogen hebt, maar is wel een kans om te leren en je aanpak te verbeteren. Als binnen je organisatie dit denken nog geen gemeengoed is, begin dan klein en zorg dat iedereen weet welke projecten door jou als ‘experimenten om te leren’ worden gezien. Zorg ervoor dat de stakeholders weten waar ze aan toe zijn, door duidelijk over het doel van het experiment te zijn. Geef aan wat je ermee wil bereiken, hoe je het resultaat gaat meten en testen en wat je ervan wilt leren. Mij is opgevallen dat de meeste managers een experiment dat mogelijk niets oplevert helemaal niet erg vinden, zolang de organisatie er maar wel iets van opsteekt.
DON’T: Begin nooit aan een project waarbij iedereen een ander eindresultaat in gedachten heeft.
Wanneer je als voorvechter van verandering een experimentele cultuur probeert in te stellen, moet je niet te vroeg beginnen met een project waarvan de stakeholders een bepaald resultaat verwachten. Laat bedrijfskritieke processen vooralsnog even met rust. Een ceo van een bedrijf waar ik ooit werkte zei dat fouten maken niet erg is, totdat het dat wel is. Wees tevreden met kleine successen, vergroot het aantal experimenten dat je uitvoert, maar ga niet sneller dan de organisatie aankan.
DO: Moedig je teams aan om experimenten voor te stellen.
Elke organisatie heeft een eigen manier om te bepalen welk project mag worden uitgevoerd. Helaas zien sommige bedrijven de it-afdeling steeds vaker als een kostenpost. Een uitvloeisel hiervan is dat steeds vaker projecten worden bedacht zonder deelneming van degenen die het mogen gaan uitvoeren. Goede ideeën kunnen echter overal vandaan komen en de meeste technische professionals hebben een unieke kijk, die pas blijkt op het moment dat ze iets buitengewoons mogen aanpakken. Dat geldt zeker in bedrijven die pas net zijn begonnen de cloud te gebruiken: degenen die de cloud helpen implementeren, zullen waardevolle voorstellen doen omdat ze de voordelen van de cloud kennen. Zorg daarom voor aandacht voor dit soort voorstellen en moedig ze aan.
DON’T: Voer geen experimenten uit zonder dat je weet hoe je het resultaat meet
Je wilt tijd aan de juiste experimenten besteden en ervoor zorgen dat de tijd die je eraan besteedt je bedrijfsvoering en producten verbetert. Voor je het team een experiment laat uitvoeren, moet je daarom vaststellen wat er tijdens het gesprek wordt gemeten en hoe dit gebeurt. Als je een nieuwe functie op je website gaat testen, wat bepaalt dan of deze succesvol is? Pageviews? Het aantal clicks? Het aantal terugkerende bezoekers? Het klinkt irrelevant, maar mensen zullen daadwerkelijk beter nadenken over waarom ze een experiment voorstellen. Bovendien dwingt het een organisatie om de juiste experimenten voorrang te geven.
DO: Denk aan DevOps als manier om experimenteren te institutionaliseren.
Een DevOps-cultuur kan een krachtige manier zijn om experimenteren in je organisatie te stimuleren. Door run-what-you-build te verweven met automatisering, kun je de tijd die het kost om changes door te voeren drastisch verminderen. Daardoor kun je meer changes doorvoeren, maar ook changes die niet werken snel terugdraaien. Volwassen DevOps-organisaties ontwikkelen daarnaast A/B-testframeworks. Daardoor kunnen ze experimenteren met licht verschillende gebruikers en hun ervaringen, om te zien wat het beste werkt.
DON’T: Twijfel nooit aan je team.
Twijfel is één van de meest krachtige manieren om een team te ontmoedigen en de snelste weg naar mislukking. Als je veel experimenteert, zul je merken dat aanpassingen snel gemaakt zijn en dat daaraan twijfelen helemaal niet nodig is. Moeilijke vragen stellen is alleen maar gezond, maar je kunt ze beter helpen bij het zoeken van een antwoord, dan twijfelen aan hun vaardigheden. Mensen volgen namelijk leiders die laten zien dat ze vertrouwen in hun medewerkers hebben.
DO: Raad de hele organisatie aan deel te nemen.
Wanneer je dankzij experimenteren sneller resultaten behaalt, wekt dat de interesse van andere deelnemers. Betrek hen erbij. Probeer een hackathon en laat stakeholders definiëren hoe experimenten worden gemeten. Hoewel niet ieder bedrijf ervoor kiest zijn medewerkers tijd te geven om te experimenteren, zullen de bedrijven die het wel doen het als een competitief voordeel zien. Zelfs in het slechtste geval zorgt dit soort activiteiten tenminste voor een goede moraal. In mijn korte tijd tot nu toe bij Amazon heb ik gemerkt dat iedereen die in staat is om een experiment op te zetten, ook de kans krijgt om het uit te voeren. Het is onderdeel van onze cultuur en een goede manier om innovatieve nieuwe werknemers aan te trekken.
DON’T: Laat experimenten de dienstverlening niet in de weg staan.
Zorg ervoor dat je mensen begrijpen dat hun gewone werkzaamheden ook doorgaan. Hoewel het niet erg is om te falen en daarvan te leren, is het wel erg als de dienstverlening onder een experiment lijdt. Software moet nog steeds getest worden, soms door grote groepen gebruikers, om te bepalen of het echt uitontwikkeld is. Dat het een experiment betreft, betekent niet dat je daar laks in kunt worden. Aan het eind van de dag is het wel een echt bedrijf dat diensten levert waar gebruikers voor betalen.