Een online marktplaats voor teamwork, dat biedt de Haagse start-up Part-up. Het algoritme zoekt naar de beste match tussen teamleden en projecten. Dit is voor oprichter Laurens Waling nog maar een start. Hij wil van Part-up een complete zwerm-resourcing-oplossing maken.
‘Onze complexe samenleving vergt een nieuwe manier van organiseren, waarbij we talenten veel beter moeten benutten’, vertelt Part-up-oprichter Laurens Waling. ‘Dit kan door organisaties te transformeren naar platforms en mensen de vrijheid te geven om zelf te kiezen waaraan en met wie ze willen werken. Het draait om werken in tijdelijke teams. Om dit te faciliteren is een platform nodig om overzicht te houden en de juiste verbindingen tot stand te brengen. De huidige communicatieplatforms zijn hiertoe ontoereikend. Daarom is Part-up in 2015 opgericht.’
Grondleggers van Part-up zijn drie freelance founders: Laurens Waling voor de visie en verkoop, Erik Soonieus voor de implementatie en organisatie en Ralph Boeije als architect en developer. Zij ontwikkelden het Part-up-platform via de lean start-up methode. Dat houdt in dat je met potentiële klanten in gesprek gaat om de problemen in kaart te brengen. Daarna wordt een minimal viable product (mvp) ontwikkeld en deze wordt aan de klanten voorgelegd voor feedback. Hiermee kan het product verbeterd worden om tot het juiste business model te komen.
Matchingplatform
Op basis van open source zijn het matchingsplatform en bijbehorende apps ontwikkeld om profielen te koppelen aan tribes en projecten. Op het platform worden (tijdelijke) teams samengesteld die bestaan uit zowel interne als externe werknemers. ‘Dit helpt bedrijven om sneller en productiever projecten op te zetten, te beheren en af te ronden.’ Het platform is gericht op organisaties met meer dan tweehonderd medewerkers, ‘maar eigenlijk alle organisaties die werken met een flexibele schil kunnen Part-up gebruiken’, voegt hij er aan toe.
Inmiddels zijn 75 organisaties aangesloten op het platform, waaronder veel overheden en zorginstellingen. ‘Klanten kochten ons product al voordat het er was. Echter maakten zij niet goed gebruik van ons product, omdat ze de slag naar zelforganisatie onderschatten.’ Dat heeft ervoor gezorgd dat Part-up nu standaard begeleiding biedt. ‘Iets wat in de toekomst ook nog uitgebreid kan worden met e-coaching.’
Waling hoopt het klantenbestand op de korte termijn te verdubbelen naar 150 licenties. Er ligt hier geen plan voor klaar. ‘We houden niet zo van de uitgebreide plannen, omdat de werkelijkheid veel te dynamisch is. We zijn dan ook gestart met een paar dia’s voor onze klanten en een paar A4’tjes voor onze investeerders. Om te groeien vertellen we ons verhaal zo goed mogelijk via social media. Zo delen we onze geleerde lessen op onze blog en behandelen we hier klantcases.’
Zelforganiseren met freelancers
‘Wat ons uniek maakt is onze ervaring op het gebied van zelf organiseren. Je treft weinig open organisaties die volledig met freelancers werken, die ook nog eens mede-eigenaar zijn. Met ons platform maken we managers (intern) en recruiters/uitzendbureaus (extern) overbodig.’ Zelf beschikt de start-up ook enkel over een team van freelancers. Waar het begon met drie man, bestaat het team nu uit 22 freelancers. ‘Samen met investeerders en gebruikers vormen de medewerkers een coöperatie. Hiermee geven wij invulling aan onze visie op gedeeld eigenaarschap van alle betrokkenen.’ Om het kernteam te professionaliseren is start-up-investeringscoach Rob Schilperoort ingeschakeld.
Dat freelance-team doet het goed. Zo haalde het onlangs een groeifinanciering van ruim 650.000 euro op. Dit wordt gebruik voor productontwikkeling. Het matching-algoritme, dat suggesties geeft voor passende teamleden, wordt bijvoorbeeld verbeterd. Daarnaast denkt Waling aan een b2c-propositie. ‘Uiteindelijk willen we een complete zwerm-resource-oplossing zijn, om zowel binnen als buiten organisaties talenten te verbinden aan werk. Hiermee willen we iedereen de vrijheid geven om zelf te bepalen waaraan ze werken en met wie. Zij kunnen zichzelf hierdoor ontwikkelen en zich maximaal inzetten voor het doel van de organisatie. Wat is er nodig om dit te realiseren? Ambassadeurs en meer organisaties met lef om zich om te vormen tot een (open) platform.’