Door bezuinigingen in de zorg komt er steeds meer verantwoordelijkheid te liggen bij cliënten en de mensen uit hun netwerk. Nettie, opgericht in 2014, ontwikkelde speciaal voor deze doelgroep een mobiele app waarmee zorgorganisaties, zorgverleners (de professionals) en betrokken familie, vrienden en vrijwilligers rondom een cliënt slim, snel en efficiënt kunnen communiceren.
In de Nettie-groep wordt in een taaklijst aangegeven wat er gedaan moet worden. De ‘deelnemers’ kunnen vervolgens via de ‘Regel-ik-knop’ aangeven welke taak zij oppakken. ‘Onze app maakt dus in één oogopslag duidelijk wat er wanneer geregeld moet worden en wie een taak oppakt’, vertelt Michiel Wismans. Hij is samen met Hans de Werd oprichter van Nettie. ‘De koppeling met de zorgorganisatie zorgt ervoor dat zorgpersoneel dure zorgtaken stap voor stap kan overdragen aan het netwerk. Hierdoor kan personeel doelmatiger ingezet worden en kunnen de zorgkosten omlaag.’
Techniek
‘We hebben in samenwerking met gebruikers en een team van appspecialisten een app ontwikkeld. Deze staat sinds anderhalf jaar in de App Store en in Google Play. Sindsdien zijn we continu bezig Nettie verder te optimaliseren qua interface en gebruiksvriendelijkheid. We bieden in feite twee apps; een app voor de eindgebruiker en een bijbehorende zakelijke webapp met extra functionaliteiten voor onze betalende klanten, zoals zorgorganisaties en gemeenten.’ Op termijn zorgt Nettie volgens Wismans voor een behoorlijke reductie van de zorgkosten en voor een eerlijkere verdeling van taken, waardoor overbelasting van mantelzorgers voorkomen wordt.
Regel-ik-knop
Wismans: ‘De essentie van Nettie is de Regel-ik-knop. Wie brengt vader naar de tandarts? Regel ik. Wie doet donderdag de boodschappen voor oma? Regel ik. Wie doet zondag de steunkousen bij mevrouw Pietersen aan? Regel ik. Daarnaast zien we de komende jaren een verschuiving van de zorg van het publieke naar het private domein. Mensen gaan zorg steeds meer zelf inkopen, dus niet langer betaald door gemeenten of zorgverzekeraars. Wij gaan hier op inspelen met een Koop-ik-knop. Krijg je een taak niet geregeld in je eigen netwerk, dan kun je die via de Koop-ik-knop inkopen bij een deelnemende commerciële zorgaanbieder. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld maaltijden, vervoer en allerhande klussen in en om het huis.’
Ruis
De reden dat Nettie is opgericht, is vooral de eigen ervaring met een zorgnetwerk. Wismans: ‘Toen mijn moeder in het verpleeghuis was, zagen we dat kinderen, broers en zussen, vrienden, buren en vrijwilligers niet met elkaar afstemden wie wat deed of wie op bezoek kwam. Er was veel ruis en miscommunicatie.’ Daarnaast hebben De Werd en Wismans beiden veel kennis over en ervaring in de zorgmarkt. ‘We zijn bij een aantal organisaties betrokken geweest op het gebied van samenwerkingsbeleid en de afstemming met het netwerk van cliënten. Telkens weer bleek dat hier nog geen juiste tool voor was.’
Volgens de ondernemers is de markt voor de app gigantisch. ‘Alleen al in Nederland zijn er circa achtduizend zorgorganisaties die vrijwel allemaal de ambitie hebben om zorgtaken beter af te stemmen met het netwerk van cliënten. Ook in andere landen wordt het duidelijker dat de zorgkosten onhoudbaar zijn en dat er meer samenhang moet komen tussen de formele en informele zorg. Denk aan landen als Duitsland, België en Frankrijk. Bovendien wordt de zorgmarkt steeds verder uitgekleed. Dat betekent dat mensen meer zelf moeten doen of zelf moeten inkopen. Nettie speelt in op beide trends. Wij laten zien dat het regelen van allerhande taken eigenlijk best leuk en waardevol is. Door onze positieve insteek doet iedereen net even meer, waardoor zorgpersoneel zich meer kan richten op de echte zorg. Nettie geeft werkelijk invulling aan het begrip ‘participatiesamenleving’.’
Wismans en De Werd hebben een goed beeld van de concurrentie. ‘Onze grote concurrenten zijn Carenzorgt, WeHelpen en HalloZorg. Onze usp’s tegenover de andere aanbieders zijn de positieve insteek van de app en het feit dat Nettie de enige ‘regelapp’ is. Er wordt dus niet gesproken over ‘zorg’ of ‘hulp’. Bovendien bieden we als enige een goed functionerende app, die communiceert met pushberichten in plaats van e-mail.’
Social media en massamedia
‘Nu bereiken we de consumenten nog vooral door deelnemende zorgorganisaties en gemeenten. Dit blijven we ook doen, omdat hierdoor de ‘wervingskosten’ per gebruiker laag blijven. Daarnaast willen we steeds vaker ook rechtstreeks de eindgebruiker (particulier) benaderen via social media en massamedia. Denk wat betreft dit laatste aan samenwerking met een blad als Linda en een televisieprogramma als ‘Ik zorg voor jou’ van Peter van der Vorst’, vertelt Wismans.
Internationale groei
Hoe gaat het met de sales van Nettie? ‘We hebben al een aantal organisaties aan ons gebonden en zo’n vierduizend gebruikers. Ons bedrijf heeft vanaf de start direct eigen omzet gehad. Dit geld is uiteraard geïnvesteerd in doorontwikkeling en sales. Momenteel zijn we met opschaling bezig: het aantrekken van salespower, meer geld beschikbaar maken voor marketing en werken aan een sterkere naamsbekendheid. Eind 2017 staat Nettie wat ons betreft op dertigduizend gebruikers en is daarmee marktleider in Nederland. Door het aantrekken van investeerders willen we slagkracht ontwikkelen en vanaf het derde kwartaal van 2017 een volledig positief resultaat behalen. Voor 2018 rekenen we op een explosieve groei, ook internationaal’, besluit Wismans.
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 7, 9 september 2016
Achtergrond
Nettie werd opgericht in 2014 en zetelt in Peize. Het team van Nettie bestaat uit Michiel Wismans en Hans de Werd. Wismans houdt zich bezig met marketing, sales en pr. Eerder werkte hij twintig jaar als marketingconsultant. De Werd is ruim twintig jaar actief als business consultant en richt zich op ontwikkeling, concepten, business cases en implementaties. Een systeembouwer die zich bezighoudt met ict, interfaces en de gebruiksvriendelijkheid van de app maakt het team compleet.