Vanaf het tweede kwartaal van 2017 kunnen reizigers van Deutsche Bahn tot negentig minuten van tevoren de aankomst- en vertrektijd van hun trein zien. Het Duitse spoorwegbedrijf gaat gebruik maken van een door T-Systems ontwikkeld zelflerend systeem, dat de aankomst- en vertrektijd van treinen voorspelt.
Het systeem maakt continu vergelijkingen tussen de dienstregeling en de actuele situatie. Daarbij analyseert het de dienstregelingsdata van meer dan twee miljoen stops per dag van alle Deutsche Bahn-treinen. Deze vergelijkt het met de actuele, werkelijke aankomst- en vertrektijden. Dat doet het door vanuit de datacenters van T-Systems de locatie-informatie afkomstig van alle op dat moment rijdende treinen te analyseren. Het produceert vervolgens een schatting van de aankomsttijden, van zowel de tussenstations als de eindbestemming.
Ook geeft het systeem inzicht in de gevolgen voor aansluitingen voor passagiers op hun traject. Het systeem is zelflerend, waardoor het in de loop van de tijd steeds nauwkeurigere voorspellingen kan doen. Alle voor reizigers bedoelde informatieservices van Deutsche Bahn gaan van het systeem gebruikmaken.
De backend van het systeem is grotendeels klaar. De komende tijd werken T-Systems en Deutsche Bahn aan het toegankelijk maken van de informatie aan de reizigers. Die informatie komt beschikbaar via apps, maar ook op informatieborden op de treinstations.
Machine learning
Het algoritme in deze berekeningen is gebaseerd op machine learning. Het gebruikt daarbij een aantal verschillende algoritmen op basis van de actuele verkeerssituatie. Iedere nacht traint het model zichzelf op basis van de historische data. Dit zelflerende proces verbetert continu de nauwkeurigheid van de prognoses en past ze aan op de huidige situatie van het vervoersnetwerk.
Het voorspellende systeem is gebaseerd op een oplossing die in-house is ontwikkeld bij T-Systems en het dochterbedrijf T-Systems Multimedia Solutions. T-Systems gaat de oplossing samen met Deutsche Bahn verder ontwikkelen en implementeren.