De Nederlandse start-up Dot.world heeft iets meer dan een miljoen euro aan financiële ondersteuning opgehaald bij investeerders, technologiefondsen en subsidieverstrekkers. Het bedrijf, ontstaan op de Universiteit Twente, levert software en services om gestructureerde, onderwerp-specifieke platformen voor online communities en organisaties te faciliteren.
Van het kapitaal van 1,025 miljoen euro komt vijfhonderdduizend euro van een groep private investeerders, 250.000 euro (innovatielening) van Kennispark Twente en het ministerie van Economische Zaken (innovatielening), 225.000 euro (twee beurzen) van technologiefonds STW en vijftigduizend euro (subsidie) van de provincie Utrecht. Dot.world houdt tegenwoordig kantoor aan de Maliebaan in Utrecht.
Doel van Dot.world is zoveel mogelijk platformen te faciliteren en zo wereldwijd mensen te helpen met het delen, cureren en bediscussiëren van de meest relevante informatie, op elk onderwerp.
Wisdom of the crowd
Het idee voor Dot.world is voortgekomen uit ‘de frustratie over het gebrek aan goed geselecteerde informatie op het internet’, aldus oprichter Wim Korevaar. ‘Ondanks dat er een grote hoeveelheid aan waardevolle informatie te vinden is op het internet, is er ook veel ruis. We willen experts op diverse onderwerpen in staat stellen om zich te verenigen en gestructureerde community-platformen op te bouwen. Zo wordt informatie georganiseerd en gerangschikt en wordt het beste op specifieke onderwerpen snel vindbaar, volgens het wisdom of the crowd-principe.’
Op Dot.world-platformen kan iedereen content delen. De artikelen, afbeeldingen of video’s kunnen omhoog of omlaag worden gestemd, waarmee zichtbaar wordt wat – per dag, per week of aller tijden – het populairst is. Dankzij de onderverdeling in onderwerpen kan de gebruiker precies die informatie filteren die voor hem het interessantst is.
Gebruikers kunnen gemakkelijk een platform registreren. Er zijn twee smaken van de zogenaamde structured community-platformen. De gratis versies zijn voorzien van een Dot.world-logo en zijn volledig toegankelijk voor het grote publiek. De andere optie is speciaal voor grote organisaties en bedrijven, waarbij er meer mogelijkheden zijn voor aanpassingen en branding.